| YLEINEN - ALLMÄN

Stora frågor på agendan vid bankbesöket

Personlig service på banken? Det är ingen självklarhet längre att bara promenera in till bankkontoret. Vi kollade genom en rundfrågning på tre banker hur det ser ut i Grankulla. Och svaren? Jo, personlig service erbjuds och bankkontoren ska finnas kvar i gatubilden.

Otto Jokinen sitter och väntar på sin tur på Aktias kontor. Han är nöjd med den service han får på banken.

– Jag har en liten aktieportfölj som sköts bra här. Inte använder jag annars bankservice eftersom jag sköter den via dator och lyfter pengar från automaten, säger han.

Otto Jokinen är en typisk bankkund av i dag. Det är oftast litet större frågor som berör t.ex

Mikko Hyttinen

investeringar som lockar kunden till banken, säger kontorschef Mikko Hyttinen på Handelsbanken i Grankulla.

– De traditionella besöken som berör dagliga tjänster har minskat och minskar hela tiden. Men det finns situationer då man vill få kontakt med oss och den servicen erbjuder vi, säger han.

Hos Handelsbanken har kontorsnätet inte skurits ner. Och Hyttinen tror inte att kontoren försvinner ur gatubilden. Enligt honom behövs personliga möten med bankens experter ibland.

Carita Hästö

Kontorschef Carita Hästö på Nordea tror för sin del att kontoren antagligen försvinner helt i framtiden, men den framtiden är enligt henne inte riktigt här ännu.

– Bankkontoren kommer inte att försvinna från gatubilden under den närmaste framtiden, åtminstone inte här i Grankulla. Trots detta så är det ett faktum att mer och mer ärenden sköts digitalt, eftersom majoriteten av kunderna föredrar det. I Grankulla vill vi framöver fokusera speciellt på att hjälpa med just digitala frågor, säger hon.

Ramona Ranki

Försäljningsdirektör Ramona Ranki på Aktia i Grankulla är inne på samma linje. Även hennes bank vill vi kunna erbjuda både digitala tjänster och personlig service på gatunivå.

– Vid en grundläggande genomgång av sin personliga ekonomi väljer kunden gärna ett personligt besök på kontoret, säger Ranki.

Alla tre banker har kunder som vill ha personlig service, även om dagliga rutinärenden sköts digitalt.

– I vissa fall känns det bra att också träffas personligen. Många vill gå igenom sina investeringar eller diskutera alternativ för lån med mera. Men många behöver hjälp med t.ex att använda nätbanken, eller helt enkelt öppna konto, säger Hästö.

Ingen av de tillfrågade tycker att Grankulla skiljer sig från andra orter när det gäller efterfrågan på personlig bankservice. Nivån på efterfrågan är i dag lika överallt, det mesta sköts digitalt, men både äldre och yngre behöver besöka banken då och då.

– Stora ekonomiska förändringar gäller kunder i alla åldrar. Det kan vara fråga om ett placeringsbeslut, bostadsköp, bostadsbyte eller övriga större anskaffningar, säger Ramona Ranki.

 

Så här får du service i Grankulla

Aktia

Personlig service vid mindre ärenden utan tidsbeställning under tre timmar per dag tre dagar i veckan. I övriga ärenden rekommenderas tidsbokning. Vid större ekonomiska beslut får man via tidsbeställning träffa sin egna personliga ekonomiska rådgivare, även kvällstid.

– Detta möte kan vi erbjuda antingen via ett möte på kontoret eller ett telefonmöte enligt kundens önskan, säger Ramona Ranki.

Handelsbanken

Erbjuder service via tidsbeställning. Vi är flexibla och betjänar vid behov även kvällstid, säger Mikko Hyttinen.Banken vill enligt honom genom tidsbeställningen skapa en bra service och se till kunden når rätt person.

Kritik mot systemet har inte förekommit.

– Våra egna långvariga kunder förstår det här mycket bra. Det spontana behovet att just nu besöka banken har minskat, säger Mikko Hyttinen.

Nordea

Personlig bankservice via tidsbeställning. Ändrar på servicen under våren och fokuserar speciellt på att hjälpa sina kunder med de digitala kanalerna på kontoret i Grankulla. Från och med mars service kring speciellt digitala frågor även utan tidsbeställning.

– Såsom det ser ut nu, kommer dörrarna att framöver vara öppna, inte låsta, som de varit i ett år nu, säger Carita Hästö.