| AJANKOHTAISTA - AKTUELLT

5 frågor kring nya alkohollagen

Hur har försäljningen av starköl och long drink-drycker utvecklats i Grankulla efter att den nya alkohollagen trädde i kraft vid årsskiftet?

Alko säger till Kaunis Grani att bolaget inte uppger försäljningssiffror för enskilda butiker, men överlag har Alkos försäljning av de dryckerna minskat i hela landet. I t.ex mars sålde Alko drygt 21 procent mindre öl och cirka 41 procent mindre long drink-drycker än under motsvarande tid förra året.

Hur ser läget ut på S-market i köpcentret i Grankulla? Vi ställde 5 frågor till produktgruppsansvariga Christoffer Tverin.

Har A-ölen varit en populär produkt under våren?

Många har varit intresserade av att pröva, men försäljningen av mellanöl har inte minskat. Ölförsäljningen har ökat med cirka 5-6 procent under våren, vilket säkert beror på den nya lagen. Det som märks är att de små bryggeriernas produkter har blivit starkare.

Long drink-dryckerna säljer överlag mera i vanliga butiker. Hur ser det ut hos er?

Samma trend här. Försäljningen av long drink-drycker har ungefär fördubblats under våren.

Intresset för alkoholfria öl ökar. Märks det här i Grankulla?

Jo, det märker vi också. Vi har också ett bredare sortiment än tidigare. Utbudet utökas i den takt som S-kedjan tar in nya produkter. Ibland frågar också kunderna efter vissa produkter och då försöker vi ta in dem.

Nu kommer även vin med en alkoholhalt på 5,5 procent, är de populära?

En del kunder har frågat om vi säljer dem och jo, vi har rött och vitt vin och skumvin. De här dryckerna har ändå inte varit så efterfrågade i det här skedet.

Nu är valborg på kommande? Säljer ni mycket mjöd eller gör folk mjöd hemma?

Jag vet inte hur vanligt det är att folk gör mjöd hemma, men mjöden är mycket populär hos oss.