| KAUPUNKI - STADEN

Masar sote-uudistuksen kaatumisesta: Ei yllätys, mutta helpotus

Sosiaali- ja terveydenhoito -uudistus on kaatunut. Mitä uudistuksen kaatuminen merkitsee Kauniaisille? Pyysimme kaupunginjohtaja Christoffer Masaria arvioimaan perjantain tietoa.

Hallitus pyysi perjantaina eroa, koska uudistusta ei pystytä toteuttamaan. Päätös tarkoittaa sitä, että uudistustyötä jatkaa seuraava hallitus. 

Olet kritisoinut sote-uudistusta. Miten arvioit tietoa ja sitä, että uudistus haudataan?

– Tämä ei tullut yllätyksenä, mutta on silti helpotus. Hallituksen malli oli monella tavalla huono Kauniaisten näkökulmasta. Samalla saamme nyt alkaa jännittämään, millaisen mallin seuraava hallitus valitsee.

Mitä tämä merkitsee Kauniaisille?

– Kauniaisten kaupungille ja asukkaille se merkitsee käytännössä nykytilan jatkumista. Se tarkoittaa sitä, että kaupunki vastaa ainakin lähivuodet sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämistä ja tuottamista. Nyt me emme ainakaan menetä vuonna 2021 kahta kolmasosaa verotuloistamme, joka oli nyt sisäänrakennettu malliin, joka nyt haudattiin.

Mitä luulet, että nyt tapahtuu? Jatkaako seuraava hallitus nykyisen hallituksen sote-uudistuksen pohjalta vai alkaako työ alusta?

– On mahdotonta varmuudella sanoa, mihin suuntaan menemme. Selvää on, että paljon riippuu vaalituloksesta ja myös siitä, mitkä puolueet muodostavat uuden hallituksen. Voin ajatella, että ainakin SDP- ja Keskusta-vetoinen hallitus todennäköisesti tavoittelee myös seuraavan hallituksen aikana maakuntamallia, vaikka maakuntia silloin ehkä kutsutaan toisella nimellä. Jos hallituksen muodostavat SDP ja Kokoomus, on mahdollista että keskustelu palaa malliin, jossa kuntaliitosten avulla luodaan vahvat peruskunnat.

Kuinka sinä uudistaisit sosiaali- ja terveydenhoidon?

– Edellisten hallituskausien aikana on ilman menestystä yritetty saada aikaan malleja vahvojen kuntayhtymien ja peruskuntien ja maakunnan avulla. Suurin syy, miksi ei uudistuksissa ole onnistuttu, on, että on yritetty tehdä liian suuria uudistuksia yhden hallituskauden aikana ilman laajaa parlamentaarista tukea.

Riippumatta siitä, mikä malli aiotaan nyt valita, olisi Masarin mukaan viisasta, että hallitus ja ainakin osa oppositiosta sopisivat ainakin uudistuksen päälinjoista.

– Viisasta myös olisi, ettei yritetä saada aikaan liian paljon yhden hallituskauden aikana, vaan mieluummin osauudistuksien avulla edetä kohti lopullista mallia esimerkiksi kahden hallituskauden aikana. Virkamiehenä on helppoa sanoa politiikoille, että kuuntelisivat enemmän asiantuntijoita. Jos näin olisi tehty, olisi uudistus saattanut jo totetua.

Kunnanjohtajana hän näkisi mielellään, että ainakin osa sosiaali- ja terveydenhoitopalveluista jäisivät jatkossakin kunnille, lähelle kuntalaisia. Hän myös uskoo, että vahvojen peruskuntien malli voisi toimia hyvin koko maan näkökulmasta, vaikka paikallisesta näkökulmasta siihen liittyy riski pakkoliitoksista myös Kauniaisten osalta.

– Vahvojen peruskuntien mallissa on minusta tärkeää se, että sellaiset kunnat, joilla on taloudellisia edellytyksiä hoitaa sosiaali- ja terveydenhoito, saisivat tehdä niin, kun taas kunnat, joilla on taloudellisia vaikeuksia, liitetään yhteen tai pakotetaan yhteistyöhön esimerkiksi kuntayhtymissä, hän sanoo.

KÄÄNNÖS: JUHANI HEIKKILÄ