Vanhentuneen vesihuoltoverkoston saneeraus Gallträskin pohjoisrannan alueella on tuonut runsaasti palautetta suoraan kaupunginjohtaja Christoffer Masarille. Hän ymmärtää asukkaiden tyytymättömyyden, mutta vetoaa samalla erityisesti aikuisiin, jotteivat he näyttäisi huonoa esimerkkiä ja liikkuisi suljetulla alueella.
Rakennustyömaan vuoksi rantatie ja uimalaituri ovat toistaiseksi suljettuina. Sulkeminen on välttämätöntä turvallisuussyistä, ja alueella liikkuminen on ehdottomasti kiellettyä. Työmaa on aidattu, ja vaihtoehtoisia kulkureittejä esittävät kartat on kiinnitetty aitoihin.
Kun KG vierailee työmaalla työntekijä kertoo, että aitoja siirretään päivittäin. Tämän vahvistaa myös vastaava mestari Jesse Saukkola GRK Suomi Oy:stä.
– Kyllä, ihmiset siirtävät aitoja erityisesti iltaisin ja välillä päiväsaikaan myös. Sanoisin, että aitojen aukaiseminen ohikulkijan puolesta on jokapäiväistä. Kieltokylteistä ei välitetä juurikaan, mutta kun ihmisille sanoo asiasta he kyllä uskovat, hän kertoo.
Alueella liikkuminen erityisesti silloin kun työntekijät eivät ole paikalla on hänen mukaansa hyvin vaarallista.
– Alueella ei ole tällä hetkellä valaistusta ja siellä on pari metriä syviä kaivantoja, joissa on kaivutukia. Jos ihminen putoaa tällaiseen kaivantoon, voi hän lyödä päänsä kaivutuen reunaan ja tällöin on vaarana hukkua kaivantoon, koska ne täyttyvät luonnollisesti vedellä, kun pumppaus ei ole käynnissä. Kaivantojen ympärillä on toki vielä erikseen aidat, Jesse Saukkola sanoo.
Konekuskit huomioivat työtä tehdessään työparinsa liikkeet, ja jos jaloissa kulkee jatkuvasti ulkopuolisia ihmisiä, se aiheuttaa aina vaaratilanteen.
– Ylimääräiset liikkujat alueella täten hidastavat myös työtämme ja tämä saattaa venyttää urakkaamme. Tällä hetkellä alueella on myös paljon paineputkia maan päällä, joihin pimeällä kompastuu helposti. Tähän asti olemme välttyneet suorilta vaaratilanteilta hyvin, mutta tämä on vaatinut ylimääräistä huomioimista kuskeiltamme ja tämä luonnollisesti hidastaa työtämme.
Lapsille on hänen mukaansa syytä kertoa kotona myös alueen vaaroista, eikä lapsia missään nimessä pidä kannustaa käyttämään reittiä.
– Se on vastuutonta. Lähitulevaisuudessa alueella aloitetaan myös louhinnat, eli alue on oikeasti työmaa-alue, joka on vaarallinen ulkopuolisille. Älkää tulko alueelle, kiitos, hän toteaa.
Christoffer Masar vetoaa myös vanhempiin:
– Älkää näyttäkö huonoa esimerkkiä lapsille ja nuorille. Jos aikuiset liikkuvat alueella, lapset voivat mennä sinne myöhemmin ilman vanhempiaan, ja silloin riskit ovat suuria, Masar varoittaa.
Hän ymmärtää, että granilaisten tyytymättömyys on suurta, mutta muistuttaa, että kaupungilla on rajalliset mahdollisuudet vaikuttaa asiaan. Kyseessä on HSY:n ja GRK Suomi Oy:n hanke, ja kaupunki kannustaa ripeisiin aikatauluihin, mutta samalla hän toteaa, että tietyt työvaiheet vievät aikaa eikä ympäri vuorokauden työskentely ole mahdollista kustannussyistä.

puolesta: – Tämä on tärkeä investointi perusinfrastruktuuriimme. Meidän tulee olla iloisia siitä, että vesihuolto pysyy kunnossa. Kyseessä on lisäksi investointi, jonka kustannuksia kaupunki ei maksa.
Kritiikkiä on kohdistunut erityisesti aikatauluun eli siihen, että hanke käynnistettiin kesken uimakauden. Masar kuitenkin perustelee, että syksyn ja talven lähestyessä oli välttämätöntä aloittaa silloin, kun maa ei vielä ollut jäässä. Jos aloitus olisi siirtynyt, projekti olisi venynyt toisesta päästä.
Uimalaiturin osalta Masar toteaa, että kaupunki ei valitettavasti voi rakentaa tilapäistä laituria muualle Kolen laiturin ollessa pois käytöstä.
– Jos kaupunki rakentaisi laiturin, siitä tulisi heti virallinen uimaranta, mikä vaatisi runsaasti resursseja. Silloin tulisi esimerkiksi velvollisuus järjestää valvontaa. Tässä mielessä on ollut hyvä ratkaisu, että KOLE on huolehtii laiturista, hän sanoo.
Avaaminen keväällä
Rakennuttajavalvoja Kimmo Karjalainen HSY:ltä kertoo KG:lle, että rantaraitin avaaminen menee ensi keväälle.
– Aluetta ei oteta käyttöön vaiheittain, koska urakoitsijan koneet liikkuvat raitilla vielä viimeistelytöidenkin aikana, hän sanoo.
Hän kertoo, että palautetta hänelle on tullut maltillisesti, lähinnä puiden kaadoista.
– Lisäksi asukkailta on tullut kyselyjä voitaisiinko rantaraittia korottaa, koska alueella on keväisin tulvia.
Saneeraus koskee vesihuoltoa Pohjoisella Suotiellä, Sveanpolulla, Rantamajantiellä, Mäkitiellä, Rikhardinkujalla sekä Gallträskin rantaraitilla. Urakoitsijana toimii GRK Suomi Oy, ja hankkeessa uusitaan runkovesijohto sekä painejäteviemäri.
Koko urakan arvioitu valmistumisaika on kesäkuu 2026.




