| KAUPUNKI - STADEN

Hoitoaikoja, haikuja ja oppimisen iloa

Keskustelin teknologian aikaansaamista muutoksista neljän uimahallilla tapaamani henkilön kanssa. Meitä kaikkia koskettaviksi asioiksi nousivat mobiililaitteet sekä teknologian nopean kehityksen ja yleistymisen mukanaan tuomat ilmiöt ja haasteet.

KG10_KOKOHELAGRANI
Riitta Rossilahti on eläkepäivistään nauttiva kauniaislainen. Hänellä on pohjoiskarjalaiset sukujuuret, joissa on myös ripaus suomenruotsalaisuutta. Milla Mäenpää on vuodesta 2013 lähtien toiminut äitiyslomasijaisena Kauneushoitola Paulettessa. Ville Keskiharju ja Turo Virkki antavat tietoteknistä tukea kaupungin oppilaitoksille ja muille yksiköille.

Riitta Rossilahti on tehnyt haiku-runonsa kaikkien luettavaksi. Innostava kokemus hänelle oli se, kun tunnettu kirjallisuusbloggaaja kertoi blogissaan omistavansa Riitan kaikki kolme haiku-kirjaa!

Milla Mäenpään ja pienyrityksen näkökulmasta tärkeätä on ajantasainen verkkoviestintä: yrityksen pitää olla löydettävissä ja tarjouksiin tai uutuuksiin liittyvän tiedon pitää tavoittaa asiakkaat.

Turo Virkin ja Ville Keskiharjun mukaan oppilaiden into teknologian käyttöön palvelee myös koulunkäyntiä ja oppimista.

Riitta haluaisi tabletin. Junamatkalla voisi sillä opiskella italiaa, kirjoitella haikuja tai päivittää blogia. Milla vastaa tabletillaan asiakkaiden sähköposteihin ja pitää kauneushoitolan Facebook- ja verkkosivut ajantasaisina. Turo ja Ville tietävät, miten oppilas voi esitellä koulutyön edistymistä kotona ja miten tableteilla päästään paperista ja oppikirjoista jossain vaiheessa kenties kokonaan eroon.

Teknologia tuo mukanaan myös ajattelemisen aihetta ja haasteita. Riitta miettii, olisiko älypuhelintaan alati näpräävän hyvä käydä välillä myös mustikkametsässä tai jutella kanssamatkustajan kanssa junassa?

Millan mielestä pelkästään sähköisiin järjestelmiin ei tarvitse siirtyä. Myös vanhanaikainen ajanvarauskirja toimii pienyrityksessä ihan hyvin.

Villen ja Turon näkökulmasta tablettipelien ja -sovellusten runsaudenpulassa pitää huolehtia siitä, ettei lasten ruutuajan, fyysisen liikunnan ja kasvokkaisten keskustelujen suhde kallistu väärään suuntaan.

Siitä olemme samaa mieltä, että teknologia auttaa ja mahdollistaa hyviä asioita. Kauneushoitolan asiakas saa halutessaan sähköpostiin tiedon juuri vapautuneesta ajasta.

Uimahallin ovi laskee kävijät ja kassakone on automaattisesti yhteydessä reskontraan.

Teknologiaan innostuneesti suhtautuva oppilas pääsee tiedon lisäksi oppimaan myös työvälineiden valinnan tärkeää taitoa.

“Hyvässä oppimisympäristössä voi liikkua vapaasti, siellä on värikästä ja kaunista. Kauneus on minulle melkein pyhää”, sanoo Riitta.

Kauneus on meistä monelle keskeinen arvo, mutta vapaus ja liikkuvuus tärkeitä ihan jokaiselle. Toimikoon käyttämämme teknologia näiden asioiden hyväksi myös vuonna 2016!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *