| AJANKOHTAISTA - AKTUELLT

Eiran palvelut kauppakeskuksessa

Vuosi sen jälkeen kun Eiran sairaala osti Granimedin, näyttää tilanne yksityisen toimijan kannalta valoisalta: Yhä useampi asiakas löytää tiensä Harriet Erikssonin palvelutiskille kauppakeskuksen kolmanteen kerrokseen – se mikä houkuttelee on lyhyet jonotusajat, ylitsevuotavan ystävällinen palvelu ja lääkärit, joista asiakkaat pitävät.

Kun astumme hissistä, jonka Eiran lääkäriasema Grani (nimestä on tiputettu Granimed pois) jakaa kaupungin sosiaalitoimiston kanssa, on eräs asiakas juuri maksamassa Harrietin tiskillä.

Harriet Eriksson
Harriet Eriksson on sairaanhoitaja ja on työskennellyt Eira Granin vastaanotossa marraskuusta lähtien. Hän on ollut pitkään Eiran palveluksessa . ”Pidän siitä että kaikki hoituu ja palvelu on sujuvaa. Esimerkiksi tänään lääkärimme saapui klo 9 ja ensimmäinen varattu potilasaika oli klo 10. Mutta 20 minuuttia sitä ennen tuli eräs asiakas ilman ajanvarausta, lääkäri otti hänet mielellään vastaan ja ehti jutellakin hetken. ”

Asiakas ei halua tulla kuvatuksi tai kertoa nimeään, mutta sanoo, että hän pistäytyi aamulla uusiakseen ajokorttinsa, koska hän on yli 70-vuotias. Mies ei ollut varannut aikaa etukäteen ja hän piti sujuvasta palvelusta.

– Juuri näin kaiken pitäisi hoitua, hän sanoi.

Kuljemme läpi lyhyen, valoisan käytävän jonka seinää koristaa okran värinen taulu perinteikkäästä Eiran sairaalasta Laivurinkadulla ja istuudumme yhteen vastaanottohuoneeseen Nella Ginman-Tjederin kanssa. Hän on toiminut Eiran toimitusjohtajana kuusi kuukautta, aikaisempaa johtajakokemusta hänellä on mm. Suomen American Expressistä, Sanoma-konsernista, Indemeas-yhtiöstä ja viimeksi Ifolorista.

Osaamista ja laatua

Hänen tehtävänsä on uudistaa ja luoda kasvua.

– Olemme pieni toimija, liikevaihto noin 8 miljoonaa euroa ja suomalaisten lääkärien omistama, se on meidän vahvuutemme ja viehätyksemme. Tarjoamme palvelujamme sekä suomen-
että ruotsinkielisille asiakkaille.

Maanläheisenä viestintäammattilaisena ja digitaalisen markkinoinnin ja asiakaskokemusten asiantuntijana Ginman-Tjeder haluaa, että asiakkaat löytävät palvelut entistä helpommin. On tärkeää että Eiran nettisivut vastaavat asiakkaiden tarpeeseen löytää parilla nopealla klikkauksella oikea lääkäri.

– Myöhemmin tänä vuonna tuomme markkinoille Uuden Eiran. Syksyllä kerromme lisää!

– Panostamme vankkaan osaamiseemme, pitkään kokemukseemme ja laatuun. Tämä on palveluliiketoimintaa jossa kysymyksessä ovat ihmiset, ja he tulevat uudelleen vain jos ovat tyytyväisiä.

Nella Ginman-Tjeder
Nella Ginman-Tjeder on ollut Eiran sairaalan toimitusjohtaja viime syyskuusta lähtien:
”Me emme kilpaile kunnallisen terveydenhuollon kanssa, me täydennämme sitä. On vaikea arvioida yksittäisiä syitä miksi asiakkaat hakeutuvat meidän vastaanotolle. Mutta on selvää, että yksityiselle lääkäriasemalle on Kauniaisissa tarvetta. ”

Ei vastakkainasettelua

Ginman-Tjeder ei näe mitään vastakkaisasettelua yksityisen ja kunnallisen välillä Kauniaisissa.

– Päinvastoin. Tilanne on win-win: olemme tuoneet mukanamme Eiran spesialistien asiantuntemuksen, joka äskettäin sai BAG-palkinnon (Brandit Audit Group). Nyt palvelut, joita BAG piti pääkaupunkiseudun lääkäriasemien parhaina, ovat keskellä Kauniaista.

– Alalla tapahtuu juuri nyt tavattoman paljon. SOTE on oma soppansa ja on suuri kysymysmerkki mihin se johtaa. Turbulenssi on suuri, kaikki ostavat kaikkea ja mukaan on tullut paljon investoijia ulkomailta ja myös digitalisoituminen nettilääkäripalveluineen on iso trendi.

Tämän takia Ginman-Tjeder on ylpeä jatkuvuudesta henkilökunnan keskuudessa niin Isossa Eirassa Helsingissä kuin Pikku Eirassa Kauniaisissa, jossa ilmapiiri on rauhallinen ja ihmisläheinen.

“Kyse on ihmisistä, ja he tulevat uudelleen vain jos ovat tyytyväisiä.

– Asiakkaamme Granissa ovat olleet tyytyväisiä että palvelutarjonta on monipuolinen yleis- ja erikoislääkäreineen ja että laboratorioon voi tulla ilman lähetettä, sanoo tj. ja kiirehtii pois ehtiäkseen suureen kokoukseen, jonka hän on järjestänyt Eiran henkilökunnalle Helsingissä.

Senioriklinikka suosittu

Palvelu, joka valtaa alaa myös Kauniaisissa, on 250 euroa maksava Eiran senioriklinikka.

Se tarkoittaa tapaamista ensin oman sairaanhoitajan kanssa, joka tekee ensimmäisen kartoituksen, lähettää asiakkaan laboratorioon mm. sokeri-, rasva-, kolesterolimittauksia, virtsanäytteen ottoa ja sydänfilmiä varten, valitsee yhdessä asiakkaan kanssa omalääkärin ja antaa tarvittaessa ohjeita jatkohoitoa varten.

Senioriklinikka toimii hieman kuin työssäkäyvien työterveydenhuolto ja yhteisesti sovitaan rytmistä, jolla asiakas kutsutaan jatkossa lääkärin kontrolleihin.

Yksi heistä, jotka varmistavat että jatkuvuus toimii, on kardiologian ja sisätautien erikoislääkäri Karl Johan Tötterman, johon törmäämme käytävällä.

Karl Johan Tötterman
Karl Johan Tötterman on kardiologi ja sisätautien erikoislääkäri: ”Täällä on saman katon alla kaikki mitä lääkäri tarvitsee voidakseen tehdä hyvää työtä, ja tilat ovat raikkaat ja tarkoituksenmukaiset. Oikeastaan ainoa, mikä puuttuu, on röntgen, koska siihen tarvitaan lyijyä seiniin.”

– Aloin ottaa vastaan potilaita täällä toukokuussa 2015 ja olen viihtynyt tavattoman hyvin. Helsingin Eirassa olen työskennellyt vuodesta 2004 lähtien.

– Tavallisesti otan vastaan potilaita yleislääkärin lähetteellä, mutta täällä autan kaikessa mihin minua tarvitaan. Rajoja ei saa olla, pääasia on että me autamme potilaita.

Ajanvaraus puh. 09 1620 670 tai netin kautta
Granin lääkäriasema on avoinna ma klo 9–18, ti–pe klo 9–16.
Kauppakeskus Grani, 3. kerros, Kauniaistentie

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *