| AJANKOHTAISTA - AKTUELLT

Eiras tjänster i köpcentrum

Ett år efter att Eira sjukhus köpte Granimed ser det ljust ut för den privata aktören: Alltfler kunder hittar fram till Harriet Eriksson bakom servicedisken på köpcentrets tredje våning – det som lockar är de korta kötiderna, en översvallande vänlig service och läkare kunderna gillar.

När vi kommer ut ur hissen som Eira läkarstation Grani (man har droppat Granimed från namnet) delar med stadens socialbyrå är en kund i färd med att betala hos Harriet vid disken.

Harriet Eriksson
Harriet Eriksson är sjukskötare och har jobbat i Eira Granis reception sedan november. Hon har jobbat länge på Eira i Helsingfors. ”Jag gillar att få allt att löpa och se till att servicen är smidig. Idag t.ex. kom vår läkare kl. 9 och hade första patienten inbokad kl. 10. Men 20 minuter före kl. 10 kom en kund obokad och läkaren tog gärna emot och hann t.o.m. med en liten pratstund. ”

Kunden vill inte bli fotad eller uppge sitt namn, men säger att han på morgonen droppade in för att förnya körkortet eftersom han är över 70. Mannen hade inte beställt tid på förhand och gillade den smidiga servicen.

– Det är ju så här det ska gå till, tyckte han.

Vi går genom den korta, ljusa korridoren med en ockrafärgad tavla av anrika Eira sjukhus vid Skepparegatan och slår oss ner i ett av läkarrummen med Nella Ginman-Tjeder. Hon är Eiras VD sedan sex månader med tidigare chefserfarenhet från bl.a. American Express Finland, Sanoma-koncernen, Indemeas och nu senast Ifolor.

Nella Ginman-Tjeder
Nella Ginman-Tjeder är VD för Eira sjukhus sedan september: ”Vi konkurrerar inte med kommunens hälsovård, vi kompletterar den. Det är svårt att bedöma enskilda orsaker varför kunderna söker sig till oss. Men det är uppenbart att det finns ett behov av en privat läkarstation i Grankulla.”

Kunnande och kvalitet

Hennes uppgift är att förnya och skapa tillväxt.

– Vi är små med en omsättning kring 8 miljoner euro och ägda av finska läkare, det är vår styrka och vår charm. Vi riktar oss till både finsk- och svenskspråkiga kunder.

Som jordnära kommunikationsproffs och expert på digital marknadsföring och kundupplevelser vill Ginman-Tjeder se till att kunderna hittar tjänsterna lättare, det är viktigt att Eiras nätsidor speglar kundernas behov av att med några snabba klick hitta rätt läkare.

– Senare i år kommer vi att lansera Nya Eira. På hösten berättar vi mer!

– Vi satsar på vårt gedigna kunnande, vår långa erfarenhet och kvalitet. Det här är en servicebusiness som handlar om mänskor och de kommer tillbaka bara om de är nöjda.

Ingen motsättning

Ginman-Tjeder ser ingen motsättning mellan det privata och det kommunala i Grankulla.

– Tvärtom. Läget är win-win: vi har hämtat med oss eiraspecialisternas expertis som vi nyligen premierades för av BAG (Brandit Audit Group). Nu finns de tjänster som BAG utsåg till huvudstadsregionens bästa läkarstation mitt i Grani.

– Det händer väldigt mycket inom branschen just nu. SOTE är sin egen soppa med ett stort frågetecken om vart det leder. Turbulensen är stor, alla köper upp alla och det har kommit in mycket investerare från utlandet och digitaliseringstrenden med nätläkartjänster är stor.

Därför är Ginman-Tjeder stolt över kontinuiteten bland personalen både på Stora Eira i Helsingfors och Lilla Eira i Grankulla, där atmosfären är lugn och mänskonära.

“Det handlar om mänskor och de kommer tillbaka bara om de är nöjda.

– Våra kunder i Grani har varit nöjda med att serviceutbudet är mångsidigt med både allmän- och specialläkare och att man kan komma till laboratoriet utan remiss, säger VD:n och rusar iväg för att hinna till ett stort personalmöte hon ordnat med Eirapersonalen i stan.

Seniorkliniken pop

En tjänst som vinner terräng också i Grankulla är Eiras seniorklinik för 250 euro.

Den går ut på att man först träffar en egen sjukskötare som gör en första kartläggning, skickar kunden till laboratoriet för bl.a. socker, fett, kolesterol, urin, hjärtfilm, i samråd med kunden väljer en egenläkare och vid behov ger råd om fortsatt vård.

Kliniken för seniorer fungerar lite som arbetshälsovården för de yrkesverksamma och man kommer överens om en rytm för fortsatta läkarkontroller som man kallas till.

En av dem som ser till att kontinuiteten fungerar är specialisten i kardiologi och inremedicin, Karl Johan Tötterman som vi stöter på ute i korridoren.

Karl Johan Tötterman
Karl Johan Tötterman är kardiolog och specialist på inre medicin: ”Här finns allt vad en läkare behöver för att göra ett bra jobb under samma tak och lokalen är fräsch och ändamålsenlig. Det enda vi egentligen saknar är röntgen, eftersom det behövs bly i väggarna.”

– Jag började ta emot patienter här i maj 2015 och har trivts oerhört bra. I Helsingfors har jag jobbat för Eira sedan 2004.

– Vanligtvis tar jag emot på remiss från en allmänläkare, men här hjälper jag till med allt som behövs. Det ska inte finnas gränser, huvudsaken är att vi hjälper patienter.

Tidsbeställning:
tfn 09 1620 670 eller via nätet
Grani läkarstationens öppettider må 9–18, ti–fr 9–16.
Laboratoriet har öppet må–fr 9–12.
Grani köpcentrum, 3 vån., Grankullavägen 7

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *