| KAUPUNKI - STADEN

Kysymme – Elena Vainio, Sanna Jensen

Vedätte Granin Lähiavun toimintaa. Miten on kesä mennyt ja syksy alkanut?
Heinäkuussa toimistomme oli perinteisesti kiinni ja toiminta niiltä osin kesätauolla. Koko kesän ajan on kuitenkin välittämiämme työntekijöitä ollut töissä asiakkaiden luona.

Palattuamme töihin elokuun alussa olemme saanet selkeästi enemmän yhteydenottoja kuin esimerkiksi elokuussa vuosi sitten.

Onneksi moni kauniaislainen on löytänyt meidät ja saanutkin apua omiin tilanteisiinsa.

Montako teitä oikein on Lähiavun toimistossa ja missä se sijaitsee?
Toimistomme sijaitsee Villa Junghansin toisessa kerroksessa. Meitä on toimistolla kaksi osa-aikaista työntekijää, toiminnanjohtaja Elena ja palveluohjaaja Sanna. Lisäksi palkanlaskussa auttaa toimistoapulainen Mona muutamia tunteja kuukaudessa.

Kauniaislaisissa kodeissa oli avustustehtävissä esimerkiksi viime vuonna noin 100 työntekijää ja vapaaehtoista ja työsuhteet vaihtelivat yksittäisestä käynnistä useamman kerran viikossa tapahtuviin käynteihin.

Monella syksy painaa heti raskaasti päälle. Miten Granin Lähiapu voisi auttaa ihmisiä selviytymään helpommin arjessa?
Arjen helpottaminen on juuri se avainajatus toiminnallemme. Kauttamme voi hakea työntekijää helpottamaan oman arjen solmukohtia, esimerkkeinä vaikka aikatauluhaasteisiin törmäävä lapsiperhe, jossa työkiireet ja lasten aikataulut eivät ota selvitäkseen, tai ikääntyneille vanhemmilleen asiointi- ja kodinhoitoapua hakeva, toisella paikkakunnalla asuva lapsi. Ja on paljon muunlaisia tilanteita, joihin olemme onnistuneet löytämään ratkaisun.

Viime vuonna noin 230 kotitaloutta Kauniaisissa sai auttajan Granin Lähiavun kautta.

Mikä on paras tapa ottaa yhteyttä teihin?
Toimistomme on auki arkisin klo 9–13, jolloin meille voi soittaa. Jos emme pysty juuri silloin vastaamaan, soitamme takaisin.

Saatamme päivän aikana olla asiakaskäynnillä, haastattelemme myös uusia työnhakijoita miltei viikoittain ja tapaamme yhteistyötahoja.

Meidät tavoittaa myös hyvin sähköpostin toimisto@graninlahiapury.fi kautta.

Entä maksu? Onko se kovin hankala asia hoitaa?
Toimintamme on maksutonta työnvälitystoimintaa, jossa tilaava asiakas toimii aina työnantajana.
Suosittelemme tekemään palkanmaksun palkka.fi:n tai palkkaus.fi:n kautta.

Olemme ilolla pistäneet merkille, että yhä useammalle tuntuu palkanmaksuprosessi olevan tuttu. Tämä vaatii kuitenkin tietoteknistä osaamista ja pääsyä laitteille, joita kaikilla ei ole. Tästä syystä laskemme osalle asiakkaista palkat valmiiksi maksutoimituksia varten.

Muita terveisiä, joita haluaisitte kertoa näin kauden alussa granilaisille?
Granin Lähiapu tekee paljon muutakin työnvälityksen lisäksi, muutamina esimerkkeinä omaishoitajien vertaistukiryhmä sekä naisten ja miesten kerhot Tammikummussa.

Tarjontaamme kannattaa tutustua, mukaan pääsee ja tilaa on.

Haluamme myös kiittää yksityishenkilöitä ja järjestöjä, jotka ovat lahjoituksillaan mahdollistaneet paljon. Olohuoneella ”Nuokkarin” toisessa kerroksessa on toimintaa viikoittain, keittiökurssi maahanmuuttajille on saanut tukea, auttajam-
me saivat kevätretkellämme maittavan lounaan, ja paljon muuta.

Varainhankinta on suurin vuosittainen haasteemme, johon jokainen voi osallistua vaikkapa tulemalla luentotilaisuuteemme 22.9.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *