| KOULUT - SKOLAN

Elever planerade eget klassrum

I klass 5 D i Mäntymäen koulu ringlar sig en grön boaorm kring väggen, en giraff tittar ner på klassen och uppe i ett hörn sträcker elefanten sina betar mot taket. Så ser ett klassrum ut när eleverna får planera själva.

När Kaunis Grani besöker 5 D sitter elever och lärare i klassens hjärta, ett hörn som bildar klassens famn. Här planerar de tillsammans timmen och temat och vad de ska göra. Sedan skingras gruppen, eleverna tar fram sina laptopar, höjer de runda borden och börjar arbeta.

Siiri Penttinen ja Jenna Meri trivs på boaormen.

På väggen hänger en Full HD bildskärm som är både dator och pekskärm. När man byter tema får eleverna föreslå bilder eller undervisningsmaterial som hör ihop med temat.
– I våras när denhär skärmen installerades fanns den bara i två skolor i hela landet, här och i Jyväskylä. Det är fråga om ett pilotprojekt där skärmen testas, förklarar lärare Ritva Kallanranta. Det är med stolthet hon visar upp klassrummet. Också eleverna verkar nöjda.
De sitter på boaormen som är en bänk som går runt hela rummet. Under bänken finns förvaringslådor. Boaormen är mjuk att sitta på i hjärtat och det finns sittdynor om man vill sitta på den i en annan del av rummet.
På golvet finns också dynor, det finns runda pallar om man behöver sitta högre upp och man kan också stå eftersom borden är höj- och sänkbara.
Bea Brandenburg, Anette Peedel, Khira Harju, Daniil Ermoshin, Leo Asuja ja Eelis Wirkola studerar.

Färgglada djur
Färgskalan går i grönt, vitt, brunt och grått. De färgglada inslagen är djuren som är rören i taket. De målades och blev en fågel, en apa, en giraff och en elefant. Nedre väggen har barnen målat själva och här ser man savannen med olika djur.
– Denhär klassen är bra då man kan stå eller sitta beroende på vilket tema man har, säger Daniil Ermoshin.
– Det är bra att här finns många mjuka ställen och man kan ha olika arbetsttällningar, sager Khira Harju.
– Förr hade vi pulpeter,. Det var inte så trevlig. Nu är det skönt att studera här, säger Sara Al Gayal.
Klassrummet var tidigare ett rum för mindre grupper med 22 pulpeter. Det var trångt och otrivsamt.
– Då frågade rektorn om jag vill utveckla rummet och jag gick med på det med villkoret att eleverna får vara med, sager Kallanranta.
Rören i taket blev en elefant.

Ekologiskt
I tredje klassen startade planeringen och där ingick ett ekologiskt tänkande. I år har läroplanen ändrats och det ekologiska tänkandet ingår i det nya ämnet ekosocial bildning.
– Ekosocial bildning är ett hållbart tänkande där man tänker på naturen, säger Otava Seppänen.
– Vi tänker ekologiskt och hur man gör nödvändiga varor av onödigt skräp, säger Jenna Meri.
– Vi startade med att fundera på vad som är ett bra arbetsrum och hade adjektivövning. Sedan skickade vi en lista med adjektiv till en inredningsarkitekt. Arkitekten hittade en passlig möbel till boaormen som var pojkarnas idé. Ormen fungerar som sitt- och förvaringsplats. Sedan målade eleverna boaormens huvud och hals på väggen, förklarar Kallanranta.
Khira Harju får hjälp med handarbetet av lärare Ritva Kallanrannalta.

Det hållbara tänkandet genomfördes i kassen genom att en målare från Grankulla stad hittade lite överbliven kakelmosaik och la upp det på väggen med ett mönster av växter, och det blev en överraskning för eleverna. Golvlisten blev som ny med grön färg och en arbetsbänk bevarades men fick ny skiva. Eleverna gjorde själva trycket på gardinerna och målade buskar på väggen. En konstnär som är assistent i skolan målade savannen på klassrummets dörr och det var också en överraskning. Hela projektet tog ett år att genomföra. Eleverna började planeringen i klass tre och nu i femte klass är rummet klart.
Arttu Laitinen ja John Yli-Jaskari är flitiga.

– Såhär blir inredningen av klassrummet hälften billigare än en normal klass. Var och en behöver inte ha personlig pulpet, säger Kallanranta. Hon är nästan säker på att klassen är den enda i sitt slag i Finland. Klassrummet har besökts av gäster från olika delar av världen.
Hur är det då att studera i ett rum som man planerat själv?
– Man koncenterar sig bättre för att det är så lugnt i klassen, säger Sara Al Gayal.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *