| AJANKOHTAISTA - AKTUELLT

Årets företagare Kaisa Livson förverkligar sin dröm

Kaisa Livson, 38, som förestår butiken Hali – Harmony Living Oy i Grankulla förverkligar en affärsidé som är mycket mer än butikens varor. Hon säljer en livsstil.

Vid företagargalan utsågs hon till Årets företagare i Grankulla. Man valde bland företagare som hör till Grankulla företagare rf och Kaisa Livson utsågs enhälligt. Föreningens styrelse betonade speciellt att företagaren är hemorten trogen, något som inte är en självklarhet.
Vid sidan av butiken fungerar en välskött nätbutik som stöd. En suverän hantering av sociala medier påverkade starkt valet. Föreningen tackar också Livson som arbetsgivare vilket enligt Grankullamått är en gärning värd att lyfta på hatten för. De som funderar på företagsamhet kan gott ta Kaisa Livson som förebild. När man gör sitt arbete med hjärtat och samtidigt förverkligar sin dröm kan man bara lyckas.

Kaisa Livson blev glad över utnämningen.
– Det kom som en total överraskning, det kändes bra och det ger mig ny energi att gå vidare, säger hon.
Som företagare ser hon både uppförsbackar och nerförsbackar. Bland annat har byggandet i centrum påverkat affärerna så att det klart visat en förändring men utmärkelsen sporrar.
Affärsidén Hali – Harmony living handlar om att köpa in varor med hjärtat, bland annat kläder i harmoniska färger, sådant som hon tycker om. Hon säljer väskor, inredning och ibland kan hon saluföra te eller karameller om det går i linje med affärsidén. Hon är aktiv på facebook och Instagram och uppdaterar sig på sociala medier ofta. Där är det viktigt att alltid ge ut det som Hamony living representerar.
– Jag säljer sådant som man blir ivrig och inspirerad av och jag hoppas att kunderna tycker lika, säger hon.
Det centrala är i allafall kundservicen. Hon berättar att den senaste veckan varit mycket intensiv. Folk kommer till butiken för att prata av sig om de har motgångar.
– Att lyssna är en del av affärsidén. Nu startar vi en yogakurs som hålls av Tiina Väinölä här i butiken. Vi vill ge våra kunder helheter av välmående, säger Livson.
När det gäller varorna har hon gått in för att sälja kläder i naturmaterial som bomull, ylle och Kashmir.
Många kunder frågar varför inte hennes butik finns i Helsingfors.
– Vi finns i Grankulla för att vår målgrupp finns här och för att här finns en bykänsla. Helsingfors är stressigt och alla har bråttom. Jag har tre små barn och jag måste hinna ge dem tid också. Men kanske kommer jag att utvidga i framtiden, säger hon.