| YLEINEN - ALLMÄN

Böckerna ända hem med bibliotekets hemservice

En onsdagseftermiddag i november ringer det på dörren hos flera seniorer i Grankulla. Utanför står en dam med en stor röd kasse i handen: det är bibliotekets hemservice som kommer på besök.

Först i turen står Margareta Lund som får ta emot en hög med böcker av biblioteksfunktionär Päivi Rulamo. Margareta har önskat sig biografier om brittiska kungafamiljen, och Päivi har letat upp några fynd i magasinet. Tillsammans diskuterar de böcker, sådana som de hittills har läst och sådana som de vill läsa.
– Boken om Zlatan, den där biografin av David Lagercrantz, den läste jag och tyckte mycket om, berättar Margareta med en förtjust glimt i ögonen över sitt otippade val.
Servicen hjälper kunder som har svårt att ta sig till biblioteket, till exempel på grund av hög ålder eller sjukdom. I stället kommer bibliotekspersonalen hem till kunderna en gång i månaden. Vid besöket får man nya böcker och de lästa tas emot. Vissa kunder har själva önskemål om vad de vill läsa, andra vill ha tips av personalen.
–Vi brukar fundera tillsammans på vad som skulle kunna vara intressant. Päivi har hjälpt mig med valen, förklarar Margareta om urvalsprocessen.
Biblioteksbesöken blev för hennes del svårare att genomföra sedan hon slutade köra bil själv. Att ta taxi till bibban var inte lika enkelt. I stället föreslog Päivi att hon skulle beställa hemservice från biblioteket.
–Jag är hur nöjd som helst med servicen! Och jag har sagt åt alla att de ska börja använda den, säger Margareta bestämt.

Margareta Lund får några extra papper om ämnet hon valt ut. Hemservicen förmedlar nämligen inte bara böcker utan också vid behov tidningar, filmer, skivor och utskriven information från nätet.

Julafton
Detsamma säger Raili Pelkonen, en annan av hemservicens kunder. Hon har rekommenderat systemet åt alla vänner och bekanta i samma situation.
–När man rör sig långsamt och hör dåligt, då öppnar böckerna världen åt en i stället, säger hon.
Raili samlar på boktips från dagstidningens recensioner och ber sedan Päivi beställa böckerna åt henne. Hon läser mest aktuell skönlitteratur. Kvalitet ska det vara, inget trams.
–Det är som julafton en gång i månaden när biblioteket kommer!, tycker Raili, och Päivi påpekar skämtsamt att då blir det julafton två gånger i december.
Den avslappnade tonen fortsätter inne hos Aija Miettinen.
–Hur har du mått, frågar Päivi.
–Jo tack, riktigt dåligt, svarar Aija glatt. Åldern börjar ta ut sin rätt: hon har ju trots allt hunnit vara med under samtliga presidenters styre i det självständiga Finland. Det goda humöret är ändå intakt. Aija inspekterar dagens bokskörd på fem romaner och väljer ut tre av dem.
–Jag har varit otroligt nöjd med hemservicen, konstaterar hon. Mest imponerad blev hon av att böckerna också levererades till patientsängen när hon låg inlagd på sjukhus.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *