| KAUPUNKI - STADEN

5 kysymystä Villa Bredasta

Uusi Villa Breda avaa ovensa syyskuussa, vesivahingosta johtuen hieman myöhässä. Rakennuksen viimeistely on täydessä vauhdissa ja nyt aloitetaan myös henkilökunnan rekrytointi. Esitimme joitain kysymyksiä kolmelle vastuuhenkilölle.

 

Henkilökunnan rekrytointi palvelukeskukseen ja hoiva-asumiseen aloitetaan keväällä. Kuinka monta uutta rekrytoidaan?

– Hoivakotiin ja palvelukeskukseen tullaan rekrytoimaan yhteensä noin 20 henkilöä, sanoo palvelukeskuksen esimies Marianne Ekholm.

Hoivakodin esimies Anna-Katriina Siivonen (vasemmalla), palvelukeskuksen esimies Marianne Ekholm, päivätoiminnassa työskentelevä Pirkko Myyryläinen ja toiminnanohjaaja Saila Helokallio kuvattuina Villa Bredan palvelukeskuksessa, sen uudessa kuntosalissa.

Minkälaisesta henkilökunnasta on kysymys?

– Hoivakoti rekrytoi lähihoitajia, sairaanhoitajia ja laitosapulaisia ja palvelukeskus tarvitsee uusia rekrytointeja erilaisiin työtehtäviin. Palkatun henkilökunnan lisäksi toivomme saavamme toimintaan mukaan eri tavoilla monia vapaaehtoisia, hän sanoo.

Onko teillä tuleville työntekijöille erityisiä vaatimuksia, esimerkiksi kielitaidon suhteen?

Hoivakotiin etsitään vanhustyöstä innostuneita työntekijöitä, joille on tärkeää ikääntyvän ihmisen hyvän arjen edistäminen. On hyvä, jos saamme kaksikielisiä hakijoita, mutta meille riittää myös työntekijän halu oppia ja toimia asukkaiden omalla äidinkielellä, sanoo hoivakodin esimies Anna-Katriina Siivonen.

Mitkä ovat suurimmat Villa Bredan avaamisen liittyvät haasteet?

– Rekrytoinnin onnistuminen on iso juttu ja edellytys sille toiminta hoivakodissa saadaan käynnistettyä. Palvelukeskuksen puolella sekä haaste että mahdollisuus on siinä, että saadaan eri toimijat käyttämään tiloja. Että taloon saadaan oikeasti elämää ja toimintaa, sanoo projektipäällikkö Minna Koskinen.

Koska rakennusta ei vielä ole luovutettu, ei KG voinut käynnillään kuvata kaikkialla, mutta tältä joka tapauksessa näyttää uudessa ravintolassa.

Onko kiinnostus ympärivuorokautiseen palveluasumiseen Villa Bredassa ollut suurta?

– Kyselyjä tulee puhelimitse joka viikko vanhustenhuollossa työskenteleville  eri toimihenkilöille, sanoo Marianne Ekholm.

KÄÄNNÖS: SIRKKU VEPSÄLÄINEN