| AJANKOHTAISTA - AKTUELLT

Chefen nöjd med driven vid köpcentret

Byggföretaget Fira överlåter köpcentrets nya del till ägaren i april och ägaren överlåter lokalerna vidare till hyresgästerna som får öppna butikerna i den takt de blir klara.

Intresset för köpcentret har enligt henne varit stort. Lokalerna från K-Supermarket söderut är redan uthyrda och Gallerian nästan klar.

– Den nya delen är i praktiken uthyrd. Vi förhandlar om alla lediga lokaler i köpcentret, säger Sanna Satukangas.

Fortfarande finns det jobb kvar, men öppning blir det i maj.

Under invigningen utlovas medryckande program framförallt för barn och fina erbjudanden för alla.

– Det blir också små överraskningar. Vi strävar efter att samarbeta med lokala krafter även kring invigningen, säger Sanna Satukangas.

I det här skedet avslöjas inte hur många företagare som undertecknat hyresavtal.

– Vi informerar om de nya företagarna i den takt de ger tillstånd, säger hon.

 

Sanna Satukangas har redan hunnit träffa en del av företagarna i köpcentret.

– Företagarna, butikscheferna och de anställda vid köpcentret har ett alldeles underbar driv och ser framåt, är duktiga och vill erbjuda det bästa. Jag tror på ett mycket gott och framgångsrikt samarbete, säger hon.

Kundrepons har hon hittills inte fått.

– Jag väntar på den! Via företagarna har jag fått vissa önskemål från deras kunder. Jag tar gärna emot feedback och åtgärdar eventuella brister. Jag är lätt att få kontakt med och jag lyssnar gärna på önskemål. Inom Newsec är Passion for collegues and clients vår mest grundläggande värdering och den tanken förverkligar vi även i köpcentret, säger hon.

Följer läget i regionen

Det finns många köpcenter i närheten. Hur ska du få Grankullaborna att utnyttja servicen vid köpcentret?

– Det finns en fin samhörighetskänsla i Grankulla och jag har fått intrycket av att invånarna uppskattar en personlig, lugn och proffsig service. Staden är relativt liten och människorna känner till varandra så det finns utmärkta möjligheter att skapa stamkundsrelationer. Antalet parkeringsplatser fördubblas, så det blir trevligare att komma till köpcentret med bil, säger hon.

Hon ger ett exempel på den goda gemenskapen i Grankulla:

– Jag tycker att det är underbart när jag ibland joggar i Grankulla och märker att bilisterna här är beundransvärt artiga jämfört med i Helsingfors och Esbo. Bilarna stannar när en fotgängare är på väg att korsa övergångsstället. Redan med hjälp av en sådan liten gest åstadkommer man en härlig känsla hos en annan. Vi beaktar varandra och är vänliga på ett äkta sätt. Genom att möta kunderna med en äkta vänlighet och utan brådska åstadkommer vi en unik miljö som det är trevligt att återkomma till.

Hur ska du locka Esbobor och andra i närheten till Grankulla?

– Grankulla väcker intresse redan i sig i områdena omkring och jag är övertygad om att vi genom ökad konkurrens och mera marknadsföring ska lyckas locka hit folk. Serviceutbudet är redan nu bra och förbättras hela tiden.  

Jobbat med marknadsföring

Sanna Satukangas har titeln Shopping Center Manager. Hon inledde sitt nya jobb i februari. Före det har hon under hela sitt yrkesliv jobbat med marknadsföring, reklam, försäljning och kundbetjäning.

– Lärorika arbetsplatser före Newsec har varit bl.a. Stockmann i Hagalund, den internationella miljön på Helsingfors-Vanda flygplats och varierande uppgifter inom försäljning och utbildning. För cirka fyra år sedan bytte jag bransch helt och fick ta del av den händelserika miljön i fastighetsbranschen för att där utnyttja min tidigare erfarenhet.

Ditt kontor finns i centrum av Helsingfors, hur ofta kommer du att vara i Grankulla?

– Jag kommer att vara i Grankulla cirka två gånger per vecka och alltid vid behov. Jag försöker ordna möten om köpcentret alltid i Grankulla och även på det viset stöda centrets företagare.

Du har drömt om en champagnebar. Hur ser det ut: går drömmen i uppfyllelse?

– Låt oss säga som så att man ska aldrig tappa hoppet, skrattar hon.

Indiskt på menyn

Intresset för köpcentret har varit stort, säger Sanna Satukangas. Här med företagaren Hashmat Rahmanzadah.

Hashmat Rahmanzadah  hör till de nya företagarna i köpcentret. Han öppnar sin indiska restaurang Deli Rasoi i maj.

– Vi tänkte att Grankulla vill ha kvalitet. Vi öppnade i Esbo centrum för 6-7 år sedan och det har lyckats bra. Det här var ett bra ställe och bra läge, säger han.

Processen har för hans del pågått rätt länge innan det blev klart att han flyttar in.

– Jag fick höra om nya köpcentret för första gången för två år sedan, säger han.

Restaurangen får cirka 120 kundplatser och delas i princip in i två delar, en matsida och en annan sida där man även bara kan sticka sig in på en kaffe eller ett glas vin. Det senare hoppas han blir ett ställe som också lockar ungdomar. Antalet anställda blir åtta plus en restaurangchef.

– Vi kommer att ha en uteservering med cirka 50 platser i sommar. Det blir också lunchservering, men ingen buffélunch, säger Hashmat Rahmanzadah.

Hashmat Rahmanzadah äger genom bolaget Hansat Oy också en indisk restaurang i Esbo centrum och två Kotipizza-restauranger, en i Helsingfors och en i Esbo. Hansat sysselsätter 25 personer sammanlagt om man räknar med Hashmat Rahmanzadah själv och hans fru som vid sidan av jobbet som läkare hjälper till ibland. Paret bor i Björnkärr i Esbo.

Han var själv med i tiden och grundade Namaskar på Mannerheimvägen i Helsingfors och en av den restaurangens kockar står även i köket i Grankulla.