| AJANKOHTAISTA - AKTUELLT

Kaunialaisyritys kiinnostavimpien sisustusbrändien listalla

Business Finland on valinnut Bondenin kahdeksan kiinnostavimman suomalaisen sisustusbrändin joukkoon.

Yrityksen takana on kauniaislainen Kati Hienonen. Listattujen joukossa on myös mm. Artek ja Nikari.

– Olen pari vuotta rakentanut systemaattisesti pohjoista designia ja kestävää kehitystä yhdistävää Bonden-brändiä joka valmistetaan Suomessa, Hienonen kertoo.

Hän on heti alusta tähdännyt kansainvälistymiseen, tuotteita myydään eri puolilla Eurooppaa, Etelä-Koreassa, Yhdysvalloissa ja Uudessa Seelannissa. Suomestakin tuotteita toki saa.

– Ekologisuus ja pohjoinen design kiinnostaa maailmalla. Koska tuotteemme valmistetaan lankaa myöten Suomessa, valmistuskustannukset määrittelevät tuotteen hintaa niin, että markkinat ovat siellä missä ekoluksus segmentti on kasvussa, hän sanoo.

Minkälaisista tuotteista on kysymys?

– Kysymyksessä on rentoon elämäntapaan soveltuvat kodintekstiilit jotka ovat kauniita ja ympäristöystävällisiä. Ideana on tarjota mahdollisimman myrkytön tekstiilivalikoima, jossa käytetään pohjoisia lähialueen materiaaleja kuten huopaa, suomalaisen lampaan villaa ja pellavaa.

Kati Hienonen huomauttaa, että suomalaisen lampaan villa on varsinainen kiertotalousmateriaali, sillä arviolta 50- 80 % materiaalista heitetään pois. Valikoimaan kuuluu tällä hetkellä torkkupeitot, shaalit, tyynyt ja rahit.

Kati Hienonen asuu Kauniaisissa ja Bondenin toimisto sekä varasto sijaitsevat samassa talossa. 

Tekstiiliteollisuuden saastuttaessa esim. enemmän kuin lento- ja laivaliikenne, tarvitaan uudenlaisia lähestymistapoja tekstiilien tuotantoon, Kati Hienonen toteaa.

Montako jälleenmyyjää sinulla on ulkomailla?

–Parikymmentä ja Suomessa saman verran vähittäismyyntiä sekä asiakkaille räätälöityä b to b tilaustyötä.

Mitkä ovat firman suosituimmat tuotteet?

– Huopatyynyt jotka soveltuvat sekä sisä- että ulkokäyttöön ja suomenlampaanvillasta valmistetut torkkupeitot sekä shaalit.

Minkälaiset tulevaisuuden suunnitelmat sinulla on?

– Sirpaleisen vientimarkkinan fokusoiminen oleellisimpaan, Kati Hienonen sanoo.

Listaukseen voi tutustua tästä linkistä: https://www.businessfinland.fi/ajankohtaista/uutiset/2019/ihanimmat-suomalaisetsisustusbrandit/