| AJANKOHTAISTA - AKTUELLT

Inga kontanter via bankkontor i Grankulla längre

Det är inte längre möjligt att lyfta kontakter via disk vid Aktia i Grankulla längre. Banken har slutat med sin kassahantering. Några planer på att stänga kontoret i likhet med Handelsbanken och Nordea finns enligt försäljningsdirektör Ramona Ranki på Aktia inte.  

Vad betyder det att ni slutat med kassahantering i praktiken?

– Med kassatjänster avses möjligheten att sköta dagliga bankärenden, t.ex. att ta ut kontanter och betala räkningar, på kontoret. Endast ca en procent av våra kunder använder kassatjänster regelbundet på våra kontor medan resten av kunderna kommer till kontoret för att få högklassig ekonomisk rådgivning, som vi på grund av stor efterfrågan nu koncentrerar oss på. Samtidigt finns det fler möjligheter än någonsin tidigare för att sköta dagliga bankärenden, eftersom räkningar kan skötas enkelt och behändigt t.ex. i nät- eller mobilbanken eller genom direktbetalningsavtal. Kontantuttag kan göras behändigt med tanke på vardagen bl.a. i kontantautomater, K-mataffärer och R-kiosker.

 Har ni fått mycket respons kring detta?

–  Sådana här ändringar orsakar alltid en del respons, men samtidigt förstår våra kunder att bankkontorens roll ändrats och att banktjänsterna utvecklas vidare enligt kundernas beteende och önskemål.

Ramona Ranki.

Den personliga servicen via tidsbokning fortsätter. Är den populär?

Ja. Våra kunder sköter sina dagliga penningärenden hellre i nät- eller mobilbanken, medan man däremot vill komma till kontoret när man har mera tid och diskutera större ekonomiska beslut samt helhetssituationen. För dessa situationer är det bästa alternativet en tid som bokats på förhand.

Flera banker har lämnat Grankulla under den senaste tiden. Ni har inga sådana planer?

För närvarande nej. Vi utvecklar vår verksamhetsmodell nu och i framtiden, vare sig det är fråga om kontor eller våra digitala kanaler, enligt kundernas önskemål och beteende. Framtidens bankkontor kan vara något annat än fasta väggar på en särskild plats. Vi är lyhörda för kundernas önskemål och beteende så att vi med tanke på deras vardag kan bemöta dem på den bästa platsen för dem och ge bästa möjliga service.