| AJANKOHTAISTA - AKTUELLT

Kauniaisissa ei enää saa käteistä pankin konttorista

Enää ei ole mahdollista nostaa käteistä rahaa tiskiltä Kauniaisten Aktiasta. Pankki on lopettanut kassapalvelut. Sen sijaan pankki ei suunnittele konttorin sulkemista kuten Handelsbanken ja Nordea tekivät, kertoi myyntipäällikkö Ramona Ranki Aktiasta.

Mitä tarkoittaa käytännössä, että olette lopettaneet kassapalvelut?

Kassapalveluilla tarkoitetaan mahdollisuutta hoitaa päivittäisiä pankkiasioita, kuten esimerkiksi mahdollisuutta nostaa käteistä ja maksaa laskuja, konttorissa. Säännöllisesti kassapalveluita käyttää konttoreissamme vain noin yksi prosentti asiakkaistamme, kun taas loput asiakkaistamme hakevat konttoreista korkealaatuista taloudellista neuvonantoa, johon me suuren kysynnän vuoksi nyt keskitymme. Samaan aikaan mahdollisuuksia hoitaa päivittäisiä pankkiasioita on enemmän kuin koskaan aikaisemmin, kun laskut voidaan hoitaa helposti ja vaivattomasti esimerkiksi verkko- tai mobiilipankissa tai suoramaksusopimuksen avulla. Käteistä taas saa arjen kannalta käteviltä paikoilta kuten mm. käteisautomaateista, K-ruokakaupoista ja R-kioskeista.

Onko tullut paljon palautetta tästä?

Tällaiset muutokset aiheuttavat aina jonkin verran palautteita, mutta samalla asiakkaamme ymmärtävät, että pankkikonttoreiden rooli on muuttunut ja pankkien palveluita kehitetään eteenpäin asiakkaiden käyttäytymisen ja toiveiden mukaan.

Ramona Ranki.

Henkilökohtainen palvelu ajanvarauksilla jatkuu. Onko tämä suosittua?

Kyllä on. Asiakkaamme hoitavat päivittäiset raha-asiat mieluummin verkko- tai mobiilipankissa, kun taas konttoriin halutaan tulla ajan kanssa puhumaan suuremmista taloudellisesti päätöksistä ja kokonaistilanteesta. Näihin tilanteisiin paras vaihtoehto on ennakkoon varattu aika.

Useita pankkeja on muuttanut Kauniaisista viime aikoina. Teillä ei liene tuollaisia suunnittelmia?

Tällä hetkellä ei. Kehitämme toimintamalliamme nyt ja jatkossa, oli kyse sitten konttoreista tai digikanavistamme, asiakkaiden toiveiden ja käyttäytymisen mukaan. Tulevaisuuden pankkikonttori voi olla jotain muuta kuin pysyvät seinät tietyssä paikassa. Kuuntelemme herkällä korvalla asiakkaiden toiveita ja käyttäytymistä, jotta osaamme kohdata heidät arjen kannalta parhaassa mahdollisessa paikassa, parhaalla mahdollisella palvelulla.