| AJANKOHTAISTA - AKTUELLT

”Det är aldrig för sent att börja träna”

Hela tiden kan vi läsa i tidningar om hur viktigt det är att träna ju äldre man blir. Vi bad fysioterapeuten Marie Sjölund, som ofta jobbar med seniorer, på Fysios att ge tre tips på vägen.

Enligt henne är det aldrig försent att börja träna och är väldigt viktigt med tanke på vardagen. Hennes äldsta kund är 96 år.

– Träning möjliggör att man kan fortsätta leva “normalt” trots att kroppen åldras. Man tränar för att orka åka till landet, bära vatten, sköta barnbarn, träffa vänner osv. En annan viktig aspekt är förebyggande av större skador – om du har bra balans och muskelstryka i dina ben är det mindre sannolikt att du faller och slår dig. Ett benbrott kan vara väldigt besvärligt och leda till en massa problem, påpekar hon.

Träning medför enligt henne också ofta smärtlindring då kroppens egna “välmåendehormoner” utsöndras.

– Sen är det bra att veta att styva, stela muskler ofta är försvagade, dvs. de behöver styrka.

Här är Maries tre bästa råd till seniorer, som vill börja träna.

1) Be om hjälp, t.ex av en fysioterapeut om du inte har tränat på länge eller om du inte har provat på konditionssalsträning förut. Ibland kan det vara bra att börja med lite manuell behandling ifall du har smärta eller något annat problem i stöd-och rörelseorganen för att sedan fortsätta med träningen.

2) Träna tillräckligt ofta, försök göra muskelstärkande övningar åtminstone 2 gånger per vecka.

3) Se till att det finns övningar i ditt program där du stärker benmusklerna och förbättrar balansen.