| KAUPUNKI - STADEN

Hyvät arvosanat kotihoidolle ja hoivakodille

Mitä mieltä ovat kotiohoidon ja hoivakodin asiakkaat palvelusta Kauniaisissa? Tätä on nyt selvitetty laajassa asiakaskyselyssä.

Palaute on hyvä. Suurin osa vastaajista antavat joko erinomaisen, kiitettävän tai hyvän arvosanan kotihoidosta. Myös Villa Bredaan ollaan tyytyväisiä.

Kyselystä selviää kuitenkin, että haasteitakin riittää. Suurin haaste kotihoidon puolella on tällä hetkellä ruotsinkielen osaavien hoitajien löytäminen. Vastaajista 87 prosenttia vastaajista kertoo saavansa palvelua suomenkielellä, ainoastaan 8 prosenttia ruotsiksi.

– Kotihoidon ruotsinkieliset asiakkaat toivovat saavansa palvelua omalla äidinkielellään, mutta ruotsinkielisistä hoitajista on pääkaupunkiseudulla pula, kotihoidon esimies Maria Seitsamo sanoo.

Tutkimusten tavoitteena oli selvittää Kauniaisten kotihoidon ja Villa Bredan asiakkaiden tyytyväisyyttä saamaansa palveluun. Kuvassa Maria Seitsamo (vas.) ja Lea Pyykkönen.

Rekrytointivaiheessa valitaan häneen mukaansa aina mahdollisuuksien mukaan ruotsin kieltä hallitseva työntekijä. Perehdytysvaiheessa painotetaan suhtautumista ruotsinkieleen positiivisesti sekä rohkeasti harjoittelemaan ja käyttämään kieltä.

– Kaupungilla on suunnitteilla ruotsin kielen keskusteluryhmä työntekijöille. Asiakkailta toivotaan myös rohkeutta pyytää palvelua ruotsinkielellä, mikäli sitä haluavat. Toivetta yritetään mahdollisuuksien mukaan toteuttaa, Maria Seitsamo sanoo.

Yksinäisyys vaivaa

Ikäihmisten yksinäisyys on valtakunnallinen ilmiö ja löydettävissä myös Kauniaisista. 25 kotihoidon asiakasta kokivat yksinäisyyttä jatkuvasti tai melko usein.

– Asiaa tullaan käsittelemään yhteistyössä eri vanhuspalveluiden toimijoiden kanssa, jotta sopivia toimenpiteitä asialle löytyisi, Maria Seitsamo sanoo.

Toivelistalla on myös toive samoista tutuista työntekijöistä. Kotihoidossa on tällä hetkellä 20 vakituista työntekijää sekä lomien ja muiden poissaolojen aikana lyhytaikaisia tai määräaikaisia työntekijöitä vaihteleva määrä.

– Suunnitteilla on, että kotihoidon työntekijät sekä asiakkaat jaetaan kahteen tiimiin, jolloin samat hoitajat käyvät useammin samojen asiakkaiden luona, Maria Seitsamo sanoo.

Tyytyväisiä asiakkaita

Villa Bredassa Villa Bredan hoivakyselyssä arvosana oli 8,2 (kouluarvosana). Kommenteissa kiiteltiin hoitajia pitkämielisyydestä pitkään jatkuneen remontin keskellä. Lisäksi hoitajien ja johdon ammattitaitoa kehuttiin ja kiitettiin hyvästä työstä, jota hoivakodissa tehdään.

– Henkilöstössä ei ole ollut vaihtuvuutta juurikaan ensimmäisen vuoden aikana ja sijaisia on ollut saatavilla, hoivakodin esimies Lea Pyykkönen kertoo.

Tiedonkulussa on Pyykkösen mukaan ollut haasteita ja tiedonkulkua kehitetään jatkuvasti. Liikuntaa, ulkoilua ja fyysistä aktiviteettia toivottiin lisää. Ulkoilun edistämiseksi, on iltavuoroon tulijoista nimetty asukkaiden kanssa vähintään yksi ulkoileva hoitaja jokaiseen ryhmäkotiin joka päivälle. Tämä toimii Lea Pyykkösen mukaan hyvin.

– Jokaiseen ryhmäkotiin hankitaan yhteisiin tiloihin ulkoilutaulu, josta omaiset, läheiset ja henkilökunta voivat seurata, milloin asukas on viimeksi ulkoillut. Myös omaiset voivat laittaa merkinnän tauluun, kun ulkoilevat asukkaan kanssa. Tätä ulkoilutauluinnovaatiota on tehty yhteistyössä Metropolia ammattikorkeakoulun kanssa, Lea Pyykkönen kertoo.