| KAUPUNKI - STADEN

Kaupunkilaiset ovat entistä tyytyväisempiä

Kauniaislaisten tyytyväisyys kaupunkiin on kohonnut verrattuna vuoteen 2016 ja edelliseen kyselyyn. Tästä kertovat asukaskyselyn tulokset.

Kysely tehtiin syksyllä. Lähes 800 kauniaislaista vastasi kyselyyn. Kaupungin yleisarvosana oli 8,37. Vuonna 2016 keskiarvo oli 8,08. Vain 11 prosenttia (2016: 22%) vastaajista oli jossain määrin tyytymättömiä kaupunkiin.

Kaupunginjohtaja Christoffer Masar on tyytyväinen tulokseen.

– Myönteinen yllätys oli se, että yleisarvosana parani näin selvästi, hän sanoi.

Voiko tästä vetää johtopäätöksen, että kauniaislaiset ovat hyvin tyytyväisiä omaan kaupunkiinsa?

– Keskiarvoa 8,37, kun käytetään arvostelua 4:stä10:een, voi pitää hyvänä, vaikka on selvää, että aina on varaa parantaa.

Oletko tyytyväinen vastausten määrästä?

– Olen hyvin tyytyväinen. Päätimme lähettää kyselyyn kaikkiaan 2 000 kauniaislaiselle, jotta saisimme edustavan tuloksen kauniaislaisten käsityksestä kaupungista. 769 henkeä edustaa noin kymmentä prosenttia yli 16-vuotiaista kauniaislaisista ja sen antamaa kuvaa voi pitää hyvänä siitä, mitä asukkaat ajattelevat kaupungista. Saimme myös noin 1 400 kommenttia kyselyn yhteydessä, ja ne antavat erinomaisen mahdollisuuden kaupungin kehitystyölle.

Katariina Uimonen on asunut neljä vuotta Kauniaisissa ja tykkää kaupungista paljon. Myös tytär Eva vaikuttaa tyytyväiseltä.
– Olen Venäjältä kotoisin ja olen siellä asunut suhteellisen isossa kylässä. Täälläkin on samanlainen henki. Kaikki tuntevat toisensa ja moikataan kun tavataan.

 

Yllättikö kysely jollain tavalla?

– En ole vielä saanut muita tietoja kuin yhteenvedon tuloksista, joten en voi vielä kommentoida yksityiskohtaisesti.

Mitä tapahtuu seuraavaksi?

– Kaupunki järjestää asukasillan torstaina 6. helmikuuta klo 18 Uudessa Paviljongissa, jossa kyselyn tulokset esitellään yksityiskohtaisesti. Asukasilta on kaikille avoin, ja johtavat virkamiehet sekä poliitikot ovat paikalla, joten ilta tarjoaa hyvän mahdollisuuden esittää kysymyksiä ja kommentoida kyselyn tuloksia tai kaupunkia ylipäätään. Toivon, että aktiivisia osanottajia on runsaasti, Masar sanoo.

Kyselyn tavoitteena oli saada selville kaupunkilaisten mielipiteitä kaupungin palveluista, yhteistoiminnasta ja tulevaisuuden odotuksista muun muassa siksi, että se auttaa toteuttamaan ja tulevan valtuustokauden alussa päivittämään kaupungin strategiaa. Jotta kyselyjen tuloksia voi verrata, suurin osa kysymyksistä oli samoja kuin edellisellä kerralla. Kaupunki halusi kuulla asukkaiden käsityksiä osallistumisesta kaupungin toimintaan ja päätöksentekoon sekä viestinnästä.

Muutamia poimintoja kyselyn tuloksista, jotka yleisellä tasolla osoittavat, että kehitys on selvästi myönteinen:

  • 39% eli 769 ihmistä vastasi kyselyyn (edellinen kerta 40%). Selvästi suurempi osa vastasi nyt sähköisesti (34%) kuin vuonna 2016 (12%).
  • Myönteinen kehitys heijastuu kaikilla alueilla. Eniten on tyytyväisyys kohentunut terveyssektorilla. Koulutussektorilla on keskimääräinen tyytyväisyys samalla tasolla kuin vuonna 2016, mutta se oli jo silloin korkeammalla tasolla kuin muilla alueilla.
  • 85% on tyytyväisiä henkilökunnan toimintaan (2016: 81%).
  • 63% kokee tiiviin rakentamisen uhkana kaupungin kuvalle (2016: 61%). Kysely tuotti noin 1400 kommenttia (2016: 1700). Ylivoimaisesti eniten kommentteja tai kritiikkiä tuli edellisen kerran tapaan kysymyksessä tehokkaasta rakentamisesta.
  • Tule mukaan kuulemaan ja keskustelemaan asukaskyselyn tuloksista kaupungin johdon kanssa. Torstai 6.2. klo 18.00, Uusi Paviljonki, Läntinen Koulupolku