| KAUPUNKI - STADEN

Kolumnen: När spel och lek blir allvar

Datorfestivalen och spelevenemanget Assembly ordnas igen på mässcentret i Helsingfors i slutet av februari.

Evenemanget ordnas av hundratals frivilliga för tusentals deltagare och har genom åren varit en viktig samlings- och delningsplats för digital spelkultur och livsstil. Det som alla inte vet är att den allra första Assembly-festivalen ordnades i Grankulla redan år 1992.

Nicke Renqvist är en av dem som var med från början. När jag träffar honom i Grankullas DigiLab berättar han om sin tid som elev vid Hagelstamska skolan. Han höll på med datorer med sina kompisar och de besökte demopartyn i Danmark och Sverige och var imponerade av hur proffsiga tillställningarna var. I Finland träffades man på den tiden för att spela i någons källare. Den vilda tanken väcktes att Nicke och kompisarna kanske kunde starta något motsvarande i Finland. Staden ställde överraskande upp och gruppen fick utan kostnader använda Kasabergets skolcentrum under ett veckoslut. Det fanns ingen epost på den tiden, utan folk bjöds in med drygt hundra brev på posten. När arrangörerna dök upp vid skolcentret trodde de inte sina ögon. En hundra meter lång kö ringlade sig fram till Kasabergets skolcentrum. Så mycket som 700 personer deltog i det allra första Assemblyevenemanget, de flesta i åldern 17-19 år. De flesta använde Commodore Amiga, men i ett klassrum fanns också en smått hånad grupp som tävlade i en egen klass med PC:n.

I skolan fanns det i viss mån datorer i undervisningen, men lärarna behärskade inte dem särskilt bra. Eleverna fick inte spela, men gjorde det i smyg. Nickes föräldrar var förstående, men viktiga med att Nicke också skulle dra nytta av sitt intresse för datorer. För Nicke blev det hans yrke. Länge jobbade han med musikproduktion med stora artister för Musicmakers. När internet introducerades började han producera hemsidor för MadOnion. com. Nicke jobbade också med musik och ljudeffekter för Remedy Entertainment, som var det första finländska spelföretaget som slog igenom med spelet Max Payne.

Nicke hörde till de första som anställdes av Supercell år 2010. Han var inte med och grundade företaget, men var med då de fortfarande stora spelen Clash of Clans och Hay Day slog igenom internationellt. Nu är han Community Manager, vilket innebär att han sköter kontakten med spelarna och fansen, ordnar tävlingar och sköter kommunikationen på sociala medier.

Varför berättar jag det här? Berättelsen visar hur något som börjar som spel och lek kan bli en ny betydelsefull bransch och hur viktigt det är att vi vågar bekanta oss med framtidens fenomen. Det här är lika viktigt än i dag.

HEIDI BACKMAN

BILDNINGSDIREKTÖR