| KAUPUNKI - STADEN

Kolumni: Kun peli ja leikki muuttuvat todeksi

Tietokone- ja pelifestivaali Assembly järjestetään helmikuun lopussa jälleen Helsingin messukeskuksessa.

Sadat vapaaehtoiset ovat järjestämässä tapahtumaa tuhansille osallistujille, ja siitä on vuosien aikana tullut tärkeä digitaalisen pelikulttuurin ja elämäntavan kohtaamis- ja jakamispaikka.

Kaikki eivät ehkä tiedä, että ensimmäinen Assembly pidettiin Kauniaisissa jo vuonna 1992. Nicke Renqvist oli alusta alkaen mukana. Kun tapaan hänet Kauniaisten DigiLabissa, hän kertoo ajastaan oppilaana Hagelstamska skolanissa. Hän harrasti tietokoneita kaverien kanssa ja kävi pelitapahtumissa Tanskassa ja Ruotsissa, ja häneen teki vaikutuksen, kuinka ammattimaisia tilaisuudet olivat.

Suomessa väki tapasi ja pelasi tuohon aikaan jonkun kellarissa. Nicke ja kaverit keksivät villin ajatuksen samantapaisen tilaisuuden järjestämisestä Suomessa. Kaupunki tuli yllättäen avuksi, ja ryhmä sai ilmaiseksi käyttöön Kasavuoren koulukeskuksen viikonlopun ajaksi.

Tuohon aikaan ei ollut sähköpostia, joten vähän yli sataa ihmistä pyydettiin paikalle kirjeillä. Kun järjestäjät tulivat paikalle Kasavuoreen, he eivät olleet uskoa silmiään. Sata metriä pitkä jono johti koulukeskukseen. Ensimmäiseen Assemblyyn osallistui kaikkiaan 700 ihmistä, useimmat 17–19-vuotiaita. Enemmistö käytti Commodore Amigaa, mutta yhdessä luokkahuoneessa löytyi pieni hieman pilkattujen ryhmä, joka kilpaili omassa sarjassaan ja käytti PC:tä.

Koulussa oli jonkin verran tietokoneita osana opetusta, mutta opettajat eivät hallinneet niitä kovin hyvin. Oppilaat eivät saaneet pelata, mutta tekivät sitä salaa. Nicken vanhemmat olivat ymmärtäväisiä, mutta tärkeää oli, että Nicke hyötyisi kiinnostuksestaan tietokoneisiin. Nickelle niistä tuli ammatti.

Hän työskenteli pitkään musiikkituotannossa nimekkäiden taiteilijoiden kanssa Musicmakersissa.

Kun internet tuli, hän alkoi tuottaa kotisivuja MadOnion.com-yrityksen palveluksessa. Nicke tuotti musiikkia ja äänitehosteita Remedy Entertainmentissä, joka oli ensimmäinen suomalainen pelifirma joka löi läpi Max Payne -pelillä.

Nicke oli ensimmäisiä palkattuja kun Supercell värväsi väkeä vuonna 2010. Hän ei ollut mukana perustamassa yritystä, mutta oli mukana, kun vielä nykyään suuret Clash of Clans ja Hay Day -peli nousivat kansainväliseen menestykseen. Nykyisin hän on Community Manager, mikä tarkoittaa, että hän huolehtii yhteyksistä pelaajiin ja faneihin. Hän myös järjestää kilpailuja ja vastaa viestinnästä sosiaalisessa mediassa.

Miksi kerron kaiken tämän? Tarina näyttää, kuinka jotain joka alkaa pelinä ja leikkinä voi johtaa uuteen merkittävään alaan, ja miten tärkeää on uskaltaa tutustua tulevaisuuden ilmiöihin. Se on yhtä tärkeää nykyäänkin.

HEIDI BACKMAN

SIVISTYSTOIMENJOHTAJA

KÄÄNNÖS: JUHANI HEIKKILÄ

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *