| AJANKOHTAISTA - AKTUELLT

Brudbuketten kräver planering och tid

Vårens brudbukett skulle ha varit ljusröd och vit, vild och fri och även eukalyptus hade ingått. Det förutspådde floristen Maria Hämäläinen tidigare i våras.

Hon vet vad hon talar om. Hennes företag Home In Garden valdes till Årets bröllopsflorist 2019 på den landsomfattande bröllopsmässan Love Me Do.

Den här sommaren skulle innebära verkligt bråda tider för Maria Hämäläinen i hennes blomsteraffär i Grankulla. Tack vare tävlingen har antalet kunder ökat märkbart och för- och högsommaren var slutbokad vad gäller brudbuketter, men nu påverkas förstås också hennes bransch av coronan.

– Alla vårens och sommarens bröllop är framflyttade till nästa år. Brudparen som bokat in bröllop till slutet av sommaren har fortfarande inte avbokat, men många har sänt en ”avbokningsvarning”, men undantagsvis börjar nu igen försommaren 2021 vara fullbokad på grund av ändringarna, säger hon.

Det kräver ofta tid att planera bröllopsblommorna. Den visuella biten är stor, men att beställa blommor till bröllopet är en helhetsmässig upplevelse där man sätter sig ner med kunden, dricker kaffe och går grundligt igenom allt.

– Det är en lång process. Ibland skickar jag upp till hundra e-postmeddelanden till kunden, utbyter bilder och idéer.

Då är det fråga om en kund som inte bara beställer brudbuketten utan alla blommor till bröllopet via Maria Hämäläinens affär.

Budgeten för dagens bröllopsblommor i Finland kan vara allt från 500 till 3000 euro. Vanligen har bruden en ganska bra idé om vad hon vill ha, bl.a. genom Pinterest, och många har en massa bilder med sig. Men inte alla.

– En del är mycket krävande och noga medan andra konstaterar att ”jag litar på er, gör något vackert”!

Maria Hämäläinen har ingen favoritblomma i brudbuketten utan hon använder sig gärna av säsongens blommor.

– På högsommaren är pioner i alla färger ljuvliga att sätta i brudbuketten och på våren bukettranunkel och anemoner. Säsongsblommorna är mina favoriter.

Affärsinnehavaren väntade sig inte att vinna.

– Vi var ganska överraskade eftersom jättarna i branschen deltog och vår affär är relativt ny, den fyller två år i maj.

Vinnaren utses både med stöd av en publikomröstning och en tävlingsjury. 75% av poängen kom från allmänheten och 25% av juryn. Maria Hämäläinen tror att en god kundbetjäning är en av orsakerna till segern.

– Bra kundbetjäning med stort hjärta. Kunderna kommer hit som till vårt hem och vi sköter allt ända till slut. Det får inte finnas några oklarheter om bröllopskunden är nöjd eller inte.