| AJANKOHTAISTA - AKTUELLT

Morsiamen kimppu vaatii suunnittelua ja aikaa

Tämän kevään morsiuskimpun piti olla vaaleanpunainen ja valkoinen, villi ja vapaa ja mukana olisi ollut myös eukalyptusta. Näin ennusti floristi Maria Hämäläinen aikaisemmin keväällä.

Hän tietää mistä puhuu. Hänen yrityksensä Home In Garden valittiin nimittäin keväällä Vuoden 2019 hääfloristiyritykseksi valtakunnallisilla häämessuilla Love Me do.

Tämän kesän piti olla todella kiireinen Maria Hämäläisellä kukkakaupassa Kauniaisissa. Kilpailun myötä asiakaskunta on selvästi kasvanut ja aikaisemmin keväällä alku- ja keskikesä oli jo täysin buukattu morsiuskimppujen suhteen, mutta nyt korona tietysti vaikuttaa myös tällä alalla.

– Kaikki kevään ja kesän häät on siirretty ensi vuoteen. Loppukesän häitä hääparit eivät ole vielä peruneet, mutta moni on lähettänyt ”peruutusvaroituksen” mutta poikkeuksellisesti taas 2021 alkukesä alkaa olla täynnä näiden siirtojen takia, hän sanoo.

Hääkukkien suunnittelu vaatii usein aikaa. Visuaalisuus on iso asia, mutta hääkukkien tilaaminen on kokonaisvaltainen kokemus missä istutaan alas asiakkaan kanssa, juodaan kahvia ja käydään asiat läpi perusteellisesti.

– Se on pitkä prosessi. Joskus lähetän jopa sata sähköpostiviestiä asiakkaalle, vaihdetaan kuvia ja ideoita, Maria kertoo.

Silloin on kyseessä asiakas, joka kimpun lisäksi varaa kaikki hääkukat Marian kautta.

Morsiuskimppu. Maria Hämäläinen oli aikaisemmin mukana perheen puutarhayrityksessä, mutta huomasi että floristin työ on hänen juttunsa ja kouluttautui floristiksi.

Tämän päivän hääkukkabudjetti vaihtelee Suomessa yleensä 500:sta 3000:een euroon. Yleensä morsiamella on aika hyvä kuva, mm. Pinterestin avulla, mitä hän haluaa ja monella on iso kuvakavalkaadi mukanaan, mutta ei kaikilla.

– Jotkut ovat hyvin vaativia ja tarkkoja ja toiset toteavat, että “minä luotan teihin, tehkää jotain kaunista!”

Marialla ei ole yhtä suosikkikukkaa hääkimpussa, vaan hän menee mielellään sesongin mukaan.

– Keskikesällä pionit kaikissa väreissänsä ovat ihania laittaa morsiuskimppuun ja keväällä jaloleinikit ja anemonet. Sesonkikukat on minun lemppareita.

Voitto kilpailussa tuli yllätyksenä.

– Oltiin aika yllättyneitä, kun kilpailussa oli mukana alan jättiläisiä ja kauppamme on aika nuori, eli täyttää kaksi vuotta toukokuussa.

Voittaja löytyi sekä yleisöäänestyksen että kilpailuraadin päätöksen perusteella. 75% pisteistä tuli yleisöltä ja 25% ammattiraadilta. Maria Hämäläinen uskoo, että hyvä asiakaspalvelu oli yksi syy voittoon.

– Hyvä asiakaspalvelu ja sydämellä tekeminen. Asiakkaat otetaan tänne kuin kotiin ja hoidetaan kaikki asiat loppuun. Mitään epäselvyyttä ei saa jäädä siitä, onko hääasiakas tyytyväinen vai ei.