| AJANKOHTAISTA - AKTUELLT

Dags för tack och avsked

Syskonen Terttu ”Tette” Finnberg och Jorma Österholm – Grankulla Ur och Gulds ägare – lägger ner verksamheten. En av Grankullas äldsta affärer, ja kanske till och med den äldsta affären som haft verksamhet ända till idag stänger för gott den 31.12.

På Finnbergs ja Österholms begäran uppträder de i texten under sina förnamn.

– Vi har fått frågan om nedläggningen beror på att coronan tärt på vår försäljning, men så är det inte. Orsaken är att vi båda två redan är rejält över den så kallade normala pensionsåldern och att det måste finnas annat än bara arbete i livet, säger Tette.

– En annan orsak till att tanken på att sluta mognat är de nya arbetssätt och verktyg som digitaliseringen fört med sig. Det inspirerar inte mer att börja med dem eller lära sig dem. Enbart antalet mejl har ökat betydligt. Det tar tid att läsa och besvara dem och det leder inte nödvändigtvis någonvart. Det är omöjligt att utgående från ett mejl bedöma till exempel om en ring går att förstora, vad det kostar och hur länge det tar. Man måste se ringen för att göra kunna göra en bedömning, säger Jorma.

– Kännedomen att affären läggs ner har lett till en oväntad aktivitet bland våra kunder. Man har grävt fram klockor, ringar och andra smycken ur sina lådor och tagit dem till oss för att de ska sättas i skick – i god tid innan vi slutar, säger Jorma.

Tettes och Jormas planer för pensionärslivet är fortfarande helt öppna. Efter att man levt största delen av sitt liv enligt affärens öppettider behöver man nu – bokstavligen – inte mer stirra på klockan. Tette säger att det på svärmors gård finns både renovering att göra och trädgårdsskötsel.

Jorma säger att han tar en dag i sänder utan tidtabeller. Nu blir det mer tid för bänkidrott, fiske och sjöliv. Jag kan inte låta bli att fråga om affärshemligheten som lett till att familjeföretaget klarat sig i mer än fem årtionden mot stora affärskedjor.

– Ett ömsesidigt förtroende och kontinuitet som fördjupats till långvariga kundrelationer. En del av våra kunder är kunder i tredje generationen, säger Jorma och Tette.

– En av våra styrkor är att vi i alla tider varit snabba med att byta batterier på klockor – oavsett klockan och till och med medan kunden väntar. Vi har också utfört batteribyten som egentligen inte hör till vår arbetsbeskrivning men där jag inte varit kräsen. Jag har bytt batterier på bland annat personvågar, hörapparater, bilnycklar och tv-fjärrkontroller, säger Jorma.

Skriv fossiler på rad i bildtexten, säger Jorma skämtsamt. Lägg också för säkerhets skull till att den engelsktillverkade 170 år gamla golvklockan längst till höger är äldst på bilden.

– Jag kommer att tänka på en händelse för många år sedan, säger Jorma och skrattar. Det öste ner. In kommer en man i shorts, han hade kommit en längre väg på cykel. Han ville genast ha ett nytt batteri till sin klocka. Jag kunde inte byta batteriet precis då eftersom jag höll på med ett annat batteribyte. Min fasta verksamhetsmodell har alltid varit att ingen tränger sig förbi i kön. Mannen smällde dörren igen efter sig när han lämnade affären och meddelade att han minsann söker fram en affär som han får betjäning i. Efter några timmar och bara någon minut innan vi stängde återvände han dyblöt, slog klockan i disken och sade: batteribyte och det spelar ingen roll hur många dagar eller veckor det tar.

– Det vi känner mest just nu är vemod och djup tacksamhet till vår kundkrets. Tack för att vi fått betjäna er, först genom vår pappa och sedan vi, säger Jorma och Tette till sina kunder från både Grankulla och Esbo.

ÖVERSÄTTNING: PATRICIA HEIKKILÄ