| URHEILU - IDROTT

Jalkapallohallin nimi on nyt FA Solutions Arena

FA Solutions on Grankulla IFK Fotbollin uusi sponsori. Yhteistyön myötä seuran halli nimetään FA Solutions Arenaksi. Uusi kyltti paljastettiin seremoniassa 27.4.

Pilvipohjaisia portfoliohallintaratkaisuja tarjoava FA Solutionsin kanssa tehty sopimus on kaksivuotinen ja rahallisesti viisinumeroinen. Tarkkaa summa ei kerrota. Entisen hallisponsorin Volkswagenin kanssa tehtiin yhteistyötä kolme vuotta.

– Uskomme, että lasten ja nuorten fyysisestä ja henkisestä terveydestä huolehtiminen on tärkeä peruskivi tulevaisuudelle – etenkin pandemian aikana. Jalkapallo myös opettaa tärkeitä elämäntaitoja, kuten joukkueen merkityksen sekä voittamisen ja häviämisen tunteiden käsittelyä, mikä on tärkeää lasten ja nuorten kehityksen ja hyvinvoinnin kannalta, sanoo FA Solutionsin hallituksen puheenjohtaja Hannes Helenius, jolla itselläkin on futistausta ja pelasi nuorena Tampereen TPV:n riveissä.

Myöhemmin hän on pelannut jalkapalloa finanssialan omissa futisturnauksissa. Samoissa ympyröissä on pelannut myös GrIFK Fotboll rf:n puheenjohtaja Matti Hannuksela, ja siitä se yhteistyö sitten lähti etenemään.

Toinen syy sponsorointipäätökseen oli että GrIFK Fotboll on mukana UEFA SROI -selvityksessä (Social Return on Investment), jossa mitataan jalkapallon tuomaa lisäarvoa tarkastelemalla sen taloudellisia, sosiaalisia ja terveydellisiä vaikutuksia. Osana sponsorointisopimusta FA Solutions antaa data-analytiikkaosaamistaan jalkapalloseuran käyttöön auttamalla GrIFK Fotbollia keräämään ja analysoimaan dataa toimintansa yhteiskunnallisesta merkityksestä.

Tässä uusi kyltti nousee. Muita seuroja FA Solutions ei tällä hetkellä sponsoroi Suomessa. Tulevaisuudessa yritys haluaa myös olla mukana tukemassa nuorten jalkapalloturnauksia. Vasemmalta Hannes Helenius, Taneli Haara ja Matti Hannuksela.

Mallinnus edustaa uudenlaista tapaa tehdä jalkapallon merkitys näkyväksi. Suomessa hankkeesta vastaa Palloliitto. Ensimmäisellä selvityskierroksella jalkapallon yhteiskunnalliseksi arvoksi Suomessa mitattiin noin 1,2 miljardia euroa.

– Viestimme on, että kun sijoittaa jalkapalloon rahaa se ei ole lahja vaan sijoitus joka tuottaa hyvinvointia, Suomen Palloliiton aluepäällikkö Taneli Haaraa

Myös Matti Hannuksela painottaa uuden yhteistyön ja datan merkitystä.

– Nyt meillä on väline, millä pystymme kertomaan siitä, että juuri näin monta euroa yhdistystoiminta tuottaa yhteisölle vuodessa.

Tämä on esimerksi tärkeätä kun neuvotellaan kaupungin ja muiden toimijoiden kanssa tuesta.

– Olemme aina tienneet, että toiminnallamme on paljon merkitystä, mutta datan avulla voimme myös todistaa sen, Matti Hannuksela sanoo.