| KAUPUNKI - STADEN

Kohti Apotin käyttöönottoa 24.4.2021

Apotti-toiminnanohjausjärjestelmä otetaan käyttöön 24.4. Kauniaisten terveysasemalla, hammashoitolassa ja vanhuspalveluissa. Sosiaalihuollossa järjestelmän käyttöönotto on 6.11.

Vanhojen potilastietojärjestelmien korvaaminen yhdellä järjestelmällä – Apotilla – on merkittävä uudistus. Valmistelutyöt ovat olleet käynnissä jo yli vuoden ajan ja viimeisien kuukausien aikana henkilökunta on päässyt kouluttautumaan ja harjoittelemaan järjestelmän käyttöä käytännössä. Uuden järjestelmän ominaisuuksia on testattu, ohjeistuksia laadittu ja tietojen siirtämiseen Apottiin valmistaudutaan. Näin pyrimme varmistamaan kaikin puolin onnistuneen käyttöönoton lauantaina 24.4.2021 aamuyöllä.

Kauniaisissa jopa viidesosa SOTEn henkilökunnasta on nimetty tukihenkilöiksi, jotka ovat saaneet syvällisemmän opastuksen järjestelmän käyttöön. He tukevat kollegoitaan järjestelmän käytössä. Olemme varautuneet siihen, että asiakaspalvelu saattaa kuitenkin alkuvaiheessa ruuhkautua ja siksi käytämme sijaisia tukemassa toimintaamme kevään aikana. Aikaisemmista käyttöönotoista on opittu, että palvelutuotanto palautuu hiljalleen ennalleen 3-4 viikon sisällä.

Asiointi sujuu Maisa-palvelussa sähköisesti – myös toisen henkilön puolesta

Jos Apotti on sosiaali- ja terveydenhuollon henkilökunnalle iso muutos, niin kuntalaiselle merkittävin uudistus on sähköinen Maisa-palvelu. Sen lisäksi, että Apotin sähköisen Maisa-palvelun kautta voi itse hoitaa omia sosiaali- ja terveysasioitaan missä ja milloin vain, lähiomainen tai omaishoitaja voi hoitaa asiointia toisen puolesta. Tämä edellyttää, että puolestaasiointiin on annettu lupa Maisa-palvelussa. Edelleenkin voi asioida tuttuun tapaan myös puhelimitse tai paikan päällä.

Tutustu Maisaan os. www.maisa.fi

Maisassa voit:

• Asioida ajasta ja paikasta riippumatta

• Viestiä esim. lääkärin tai hoitajan kanssa

• Täyttää esitietokyselyitä ja itsearvioita sekä asioida läheisesi puolesta (nk. puolesta-asiointi)

• Tarkastella menneiden ja tulevien vastaanottoaikojen tietoja

• Tarkastella esim. laboratorio- ja kuvantamistutkimusten tuloksia

• Ottaa yhteyden sosiaalihuoltoon ja lähettää esim. sosiaalihuollon hakemuksen (syksyllä 2021)

• Maisasta pääset suoraan ilman eri kirjautumista Omakannan tuttuihin palveluihin

Sosiaali- ja terveydenhuollon henkilökunta on ollut tiiviisti mukana Apotin kehitystyössä vuosien varrella. Kehitystyö ei kuitenkaan täysin pääty Apotin käyttöönottoon, vaan Apotti on nuori järjestelmä, jota kehitetään jatkuvasti. Kauniainen osallistuu jatkossa myös tähän kehitystyöhön aktiivisesti ja teemme Apotista ja Maisasta parhaan mahdollisen kauniaislaisille.

Tulosaluepäälliköiden tunnelmia juuri ennen käyttöönottoa

Pia Höglund, johtava ylilääkäri: Sähköinen asiointiväylä Maisa tarjoaa uuden, helpon asiointiväylän terveydenhuollon ammattilaisen ja asiakkaan välille. Odotukset Maisan osalta ovat korkealla. Terveyspalveluissa olemme tehneet paljon työtä jonojen purkamiseksi. Tällä hetkellä pystymme vastaamaan kaikkiin yhteydenottopyyntöihin saman päivän aikana ja potilaan hoitovastaava ottaa asian hoitoon heti. Tähän mennessä valtaosa asioinnista on tapahtunut puhelimitse. Maisa tarjoaa tähän luontevan vaihtoehtoisen väylän, joka ei ole asiakkaan osalta rajoittunut arkeen ja toimistoaikaan. Rohkaisen jokaista kuntalaista lataamaan Maisa-sovelluksen ja tutustumaan sähköiseen asiointiin.

Käyttöönoton alkuvaiheessa terveysaseman palveluissa tulee väistämättä esiintymään ajoittaista ruuhkautumista. Pyydämme ymmärrystä ja mahdollisuuksien mukaan välttämään kiireetöntä asiointia juuri käyttöönoton kriittisinä viikkoina huhti-toukokuun vaihteessa (tai 19.4–9.5.2021).

Anna-Maija Liedenpohja, vanhuspalvelupäällikkö: Käyttöönottoon valmistautuminen kiihtyy, mitä lähemmäksi H-hetkeä tullaan. Valmistautumisessa on otettu huomioon mahdolliset ongelmatkin, ja varajärjestelyt on suunniteltu.

Juha Rintanen, vastaava hammaslääkäri: Aluksi uuden järjestelmän käyttö tulee olemaan hitaampaa, mutta käytäntö opettaa ja nopeuttaa toimintaa. Mikään järjestelmä ei ole käyttöönottohetkellä täysin valmis. Se hioutuu käytettäessä, mihin ollaan tässäkin prosessissa varauduttu. Hienoa, että nyt ollaan tässä vaiheessa ja päästään aloittamaan Apotin käyttö!