Sarre-Rintamarttusen-perhe lähtee reissuun syksyn korvilla. Matkareitti ei ole kiveen hakattu, vaan menemme päivä kerrallaan sinne, minne hyvältä tuntuu, he toteavat. Familjen Sarre-Rintamarttunen ger sig ut på resan i början av hösten. Rutten är inte huggen i sten utan vi tar en dag i sänder och åker dit vi känner för att åka, säger de.
| KAUPUNKI - STADEN

Med husbil mot nya äventyr

Familjen Sarre-Rintamarttunen gav upp sin bostad i Grankulla och byggde om en skåpbil till ett hem så de kan åka mot Sydeuropa i vinter.

Samu Sarre, Petra Rintamarttunen och 1,5 år gamla sonen Sulo är inga gröngölingar när det gäller långresor.

– Under vår föregående resa för ett år sedan var vi i Lappland. Resan var oförglömlig och det enda problemet att resa med en baby var att skåpbilen vi byggt om till en husbil visade sig vara för liten. Vi är bekanta med Europa från våra tidigare resor och nu när bilen också är större är det inget som hindrar oss från att förverkliga vår dröm att åka på en längre resa med husbil, säger Rintamarttunen och Sarre.

– När Petra och jag träffades hade jag en husbil medan Petra länge drömt om att resa med husbil. Petra hade på Instagram följt en australisk kvinna som tillsammans med familjen bott i husbil och rest i Australien i många år. Vi planerade vår resa länge och nu blir den verklighet. Meningen är att åka runt i Europa i åtta månader och återvända till Finland nästa sommar, säger Sarre.

Husbilen är en hög och lång Mercedes Sprinter, med ca åtta kvadratmeter boyta. Paret har tillsammans planerat innandömet.
Husbilen är en hög och lång Mercedes Sprinter, med ca åtta kvadratmeter boyta. Paret har tillsammans planerat innandömet.

Husbilen är en hög och lång Mercedes Sprinter, med ca åtta kvadratmeter boyta. Sarre och Rintamarttunen har tillsammans planerat innandömet medan Sarre ansvarade för byggandet och Rintamarttunen för inredningen.

– Jag började byggandet på gården till vårt hem i Grankulla i början av sommaren, men största delen skedde i Enare vid min farmors och farfars gamla rengärde och hos Petras pappa i Sydösterbotten. Att bygga på gården till ett flervåningshus skulle inte ha varit möjligt. Bilkarosseriets runda former var utmanande och därigenom också möblemangets fastsättning. Bilen har inga 90 graders vinklar och det går inte att använda skruvar på varje ställe i bilen. Man ska också ta hänsyn till bilens största tillåtna massa så den inte väger för mycket och byggnadsmaterialet ska väljas rätt. Materialet ska också tåla fukt och skakningar. Placeringen av och mängden saker ska göras så att vikten fördelas jämnt. På Trafis webbsidor finns anvisningar för kriterierna som ska uppfyllas så att bilen kan registreras som husbil, säger Sarre.

Samu Sarre berättar att det tog drygt två månader att bygga bilen, en del av jobbet gjorde han vid sidan av sitt eget arbete.
Samu Sarre berättar att det tog drygt två månader att bygga bilen, en del av jobbet gjorde han vid sidan av sitt eget arbete.

Sarre berättar att det tog drygt två månader att bygga bilen, en del av jobbet gjorde han vid sidan av sitt eget arbete.

– De totala kostnaderna (bilens pris medräknad) är cirka 25 000 euro. Vi skulle ha kunnat komma billigare undan, men eftersom vi bor i bilen ville vi satsa ordentligt på vårt hem, säger Sarre.

Familjen Sarre-Rintamarttunen ger sig ut på resan i början av hösten.

– Rutten är inte huggen i sten utan vi tar en dag i sänder och åker dit vi känner för att åka. Vi funderar på om vi ska köra via Sverige eller Estland. Tanken är att köra via Tyskland, därefter till Kroatien, Österrike och Slovenien. Från Kroatien kan man ta färjan till Italien där vi eventuellt stannar lite längre. Därifrån via franska Rivieran till Spanien och Portugal och sedan tillbaka till Finland till sommaren. Under vintern besöker vi Finland för en väns bröllop och för att träffa släktingar. Den resan gör vi med flyg medan skåpbilen står parkerad någonstans utomlands, säger Sarre och Rintamarttunen.

Rintamarttunen har slutat jobba som flygvärdinna medan Sarre ska jobba med programutveckling via sin egen firma under resans lopp. De berättar att de sålt nästan all sig egendom och bara de viktigaste sakerna finns i ett lager hos Rintamarttunens mamma.

– Nu tänker vi njuta av att resa och förverkliga vår dröm så länge som möjligt. Sulo har redan nu visat sig vara en ypperlig reskamrat och vi kan knappt vänta på våra gemensamma äventyr. Klart resandet sker på det lilla barnets villkor och vi planerar inga alltför ambitiösa körsträckor. Sulo har en bra dygnsrytm som vi tänker hålla fast vid. Vi har kommit överens om att båda två under resans lopp ska ha lika mycket egentid. När man bor på liten yta är det viktigt att ge och få egentid, säger Sarre och Rintamarttunen.

Följ med familjens resa på YouTube: Family from Finland och Instagram @famfromfinland

Samus och Petras tips för långresor med husbil

  • Barnens rådgivnings- och läkarbesök, vaccinationsrekommendationer samt kom överens om deras framtida rådgivnings- och läkarbesök.
  • De egna vaccinationerna, tandläkar- och läkarbesök mm.
  • Täckande försäkringar för hela familjen.
  • Att bo i husbil passar inte alla så innan man beger sig ut på en långresa lönar det sig att göra en kortare testresa.
  • Stor service på bilen. Det är inte roligt med stora reparationer under resans gång eftersom husbilen är ditt hem.
  • Läs på om de olika ländernas trafiklagar, i många europeiska länder finns t.ex. naturskyddsområden där man inte får köra med husbil. Att övernatta utanför officiella rastplatser är t.ex. inte tillåtet i Kroatien.
  • Det är bra att ha tjuvlarm i bilen och kassaskåp för värdesakerna.
  • Packa sparsamt, fundera minst två gånger på vad som på riktigt behöver tas med.
  • De lönar sig att fundera ut en plats för varje sak, på det viset är det lätta att hålla ”hemmet” snyggt.
  • Avslappnat sinne! Det är inte meningen att ta sig så fort som möjligt till målet utan att njuta av resan!

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *