| AJANKOHTAISTA - AKTUELLT

Uutta ilmettä luvassa kauppakeskuksessa kevään aikana

Kauppakeskus Grani on saanut uuden omistajan ja parhaillaan uusi kauppakeskustiimi suunnittelee kauppakeskukseen uutta ilmettä. Tarkoituksena on myös kehittää keskuksen tarjontaa vastaamaan entistä paremmin alueen asukkaiden toiveita.

Pohjoismaalainen kiinteistösijoittaja- ja kehittäjä NREP osti marraskuun lopussa Kauniaisissa sijaitsevan Kauppakeskus Granin VVT Property Fund I Ky:ltä. Samalla selvisi, että uutena kauppakeskuspäällikkönä aloittaa Newsecin Jenna Vehka-aho.

Kun tapaamme tammikuun puolessa välissä on kauppakeskustiimi pitänyt juuri ensimmäisen yhteisen vuokralaisinfon uudella kokoonpanolla. Sekä kauppakeskuspäällikkö Jenna Vehka-aholle että kiinteistön omistajan NREP:in edustajalle asset manager Elena Öhmanille jäi hyvä fiilis tapaamisesta. He toteavat, että yrittäjät ovat aktiivisia ja tuntevat Granin parhaiten. Myös asiakkaita ollaan kuultu.

– Ensimmäiset viikot ollaan uuden kauppakeskustiimin kanssa tavattu vuokralaisia sekä kuunneltu heidän ja asiakkaiden ajatuksia Granista ja sen kehittämisestä, Jenna Vehka-aho toteaa.

Suunnitteilla on mm. uusi logo ja brändi-ilme, jotka tulevat tänä vuonna näkymään niin keskuksessa kuin markkinoinnissa, kertoo kauppakeskuspäällikkö Jenna Vehka-aho Newseciltä (oik.) ja kiinteistön omistaja NREP:in Elena Öhman.

Suunnitteilla on mm. uusi logo ja brändi-ilme sekä uudet nettisivut. Lähtökohtana on, että huomioidaan Kauniaisten alueen ja paikallisuuden suunnittelutyössä. Granin lukiolaiset ovat tehneet viime vuoden lopulla asiakaskyselyn kauppakeskuksessa, jotta saadaan tietoa siitä, mitä parannuksia granilaiset toivovat. Ja mitä he sitten toivovat? Kaksi selkeätä asiaa nousi esille: kohtaamispaikka, kuten kahvila kauppakeskukseen sekä asiakas-WC:n viihtyvyyden parannus.

Myös toisen kerroksen opastus nousi esiin niin asiakkailta kuin vuokralaisilta. Keväällä käynnistyvän kevyen ilmeuudistuksen myötä on tarkoitus mm. parantaa opastusta ja tuoda uutta eloa ja yhtenäisyyttä sisäänkäynteihin.

– Kauniainen on selvästi hyvin yhteisöllinen alue ja Granissa on yhdessä tekemisen meininki. Toivomme, että kauppakeskuksen ilmeuudistus tekee Granista asiakkailleen entistä viihtyisämmän paikan hoitaa arjen asioita ja kohdata tuttavia, Jenna Vehka-aho sanoo.

”Hyvin menestyvä keskus”

Kiinteistön omistajan edustaja Elena Öhman NREP:ltä toteaa, että kauppakeskusta on tutkittu pitkään ennen kauppaa.

– Tämä on hyvin menestyvä keskus, jossa on vahvat kävijävirrat. Myös kauppakeskuksen myynnit ovat kehittyneet haastavista korona-ajoista huolimatta ja näin Granin tulevaisuus näyttää tosi positiiviselta, hän toteaa.

Tässä on uusi kauppakeskustiimi. Jenna Vehkaahon kanssa työskentelee kiinteistöpäällikkö Anne Kaijalainen (edessä) ja kauppakeskuskoordinaattori Julius Heino Newseciltä. Mukana kuvassa myös Elena
Öhman.

Grani on tällä hetkellä NREP:in neljäs naapurustoja palveleva paikalliskeskus. Kolme muuta ovat Helsingin Vuosaaressa sijaitseva Kauppakeskus Columbus, Arabiarannassa sijaitseva Kauppakeskus Arabia ja Tampereen Hervannassa sijaitseva Kauppakeskus Duo.

– Grani on hyvin samantyyppinen kuin muut kauppakeskuksemme, paikka missä hoidetaan arjen asiointia, mutta myöskin tavataan tuttuja ja käydään syömässä, Elena Öhman sanoo.

Uusien toimijoiden kanssa käydään jatkuvasti neuvotteluita ja tällä hetkellä on jo tiedossa, että Fafa’s -ravintola vaihtuu helmikuussa Boneless-ketjuksi, joka tarjoaa mm. frittikanaa.

– Meillä on parhaillaan haltuunottovaihe käynnissä eli kartoitamme minkätyyppisille palveluille Granissa on tarvetta ja kysyntää, Elena Öhman sanoo.

Nyt muutamissa liiketiloissa on pop up -toimijoita täydentämässä ja tuomassa monipuolisuutta Granin palveluvalikoimaan. Ensisijainen tavoite on kuitenkin saada pitkäaikaisia vuokralaisia kauppakeskukseen.

Tutustumista uuteen kauppakeskukseen

Newsec vastaa kauppakeskuksen kaupallisesta ja teknisestä johtamisesta sekä ylläpidosta. Ensimmäiset kuukaudet menevät tutustuessa kauppakeskukseen sekä sen vuokralaisiin, palveluntuottajiin ja asiakkaisiin.

– Kauppakeskuksen haltuunottovaiheessa kierretään keskusta useiden eri palveluntuottajien kanssa, jotta saamme parhaan mahdollisen käsityksen keskuksen nykytilasta ja sen kehitystarpeista. Kauppakeskuksen johtamisen suola on juurikin nämä kierrokset ja kohtaamiset paikan päällä keskuksessa, Jenna Vehka-aho toteaa.

Tiimissä on kolme henkilöä, jotka yhteistyöllä vuokralaisten ja palveluntuottajien kanssa pyrkivät saamaan asiakkaille Granista mahdollisimman vaivattoman ja mutkattoman arjen asioinnin keskuksen. Kiinteistöpäällikkö Anne Kaijalaiselle Grani on entuudestaan hyvinkin tuttu paikka, sillä Grani on hänen lähikauppakeskus.

– Minulla on vain seitsemän minuutin matka tänne kotoa, hän nauraa. Hän on nyt tutustunut kiinteistöön ja on tyytyväinen näkemäänsä. Hyvä puoli Granissa on hänen mukaansa, että vuokralaiset ovat olleet hyvin auttavaisia ja näin päästään nopeastikin kiinni pieniin puutteisiin.

Kiinteistö on Elena Öhmanin mukaan teknisesti hyvässä kunnossa, mutta energiatehokkuuteen tullaan panostamaan koska NREP:in kohteiden pitää olla hiilineutraaleja 2028 mennessä.

– Tulemme keskittymään energiatehokkuuteen ja sen parantamiseen liittyviin toimenpiteisiin. Selvittelyt ovat käynnissä nyt keväällä ja toimenpiteet pyritään toteuttamaan niin, että ne eivät aiheuta häiriötä kauppakeskuksen asiakkaille, Elena Öhman toteaa.

  • Kauppakeskus Grani on NREP:in neljäs naapurustoja palveleva paikalliskeskus.
  • Kiinteistön omistaja NREP haluaa kehittää Granin tarjontaa vastaamaan entistä paremmin alueen asukkaiden toiveita. Suunnitelmissa on muun muassa monipuolistaa kauppakeskuksen ravintolatarjoamaa ja parantaa keskuksen viihtyisyyttä.
  • Vuonna 2022 Kauppakeskus Granissa kävi 1,7 miljoonaa asiakasta.
  • Kauppakeskuksen kokonaismyynnit ylsi viime vuonna 43,7 miljoonaan euroon.
  • Arkkitehti Kai Wartiaisen suunnittelema Kauppakeskus Grani otettiin käyttöön vuonna 2001. Laajennusosa valmistui 2018.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *