| AJANKOHTAISTA - AKTUELLT

Nytt utseende utlovas vid köpcentret i vår

Köpcentret Grani har en ny ägare och ett nytt team planerar nu en förnyelse av utseendet i centret. Meningen är också att utveckla utbudet så att det ännu bättre motsvarar önskemålen hos områdets invånare.

Den nordiska fastighetsinvesteraren och -utvecklaren NREP köpte Köpcentret Grani i Grankulla av VVT Property Fund I Ky i november. Samtidigt blev det klart att Newsecs Jenna Vehka-aho tar över som ny köpcenterchef.

När vi träffs i mitten av januari har köpcenterteamet precis haft ett första infomöte med den nya sammansättningen för hyresgästerna. Både köpcenterchefen Jenna Vehka-aho och fastighetsägaren NREP:s asset manager Elena Öhman tyckte mötet var bra. De konstaterar att företagarna är aktiva och känner köpcentret bäst. Kunderna har också fått säga sitt.

– Under de första veckorna har vi tillsammans med det nya köpcenterteamet träffat hyresgäster och lyssnat på deras och kundernas tankar om köpcentret och hur det kan utvecklas, säger Jenna Vehka-aho.

I planerna finns ny logga och ett nytt varumärkesutseende. De kommer att synas redan i år i centret och marknadsföringen, säger köpcenterchefen Jenna Vehka-aho på Newsec (t.h) och fastighetsägaren NREP:s Elena Öhman.

I planerna finns en ny logga och ett nytt varumärkesutseende samt nya webbsidor. Utgångspunkten är att ta hänsyn till det lokala i Grankullaområdet i planeringen. Gymnasister från Grankulla gjorde en kundenkät i köpcentret i slutet av fjolåret för att ta reda på vad stadsborna önskar.

Vad hoppas de på då? Två klara saker kom fram: ett ställe att mötas på, såsom ett café och en trivsammare toalett.

Skyltningen på andra våningen togs upp av både kunder och hyresgäster. Under den lätta uppfräschningen i vår är det meningen att bland annat förbättra skyltningen och liva upp och förenhetliga ingångarna.

– Grankulla har en stark gemenskapskänsla och i Grani märker man av viljan att göra saker tillsammans. Vi hoppas att köpcentrets nya uttryck skapar ett ännu trivsammare ställe att uträtta sina vardagliga ärenden på och träffa bekanta, säger Jenna Vehka-aho.

”Framgångsrikt köpcentrum”

NREP:s Elena Öhman säger att man studerade köpcentret länge före köpet.

– Det här är ett framgångsrikt köpcentrum med starka kundströmmar. Köpcentrets försäljning har också utvecklats trots de utmanande coronatiderna och därmed ser Köpcentret Granis framtid mycket positiv ut, säger hon.

Det nya köpcenterteamet. Med Jenna Vehka-aho jobbar fastighetschefen Anne Kaijalainen (längst framme) och köpcenterkoordinatorn Julius Heino från Newsec. På bilden också Elena Öhman.

Köpcentret är för närvarande NREP:s fjärde lokala centrum som betjänar stadsdelar. De övriga tre är Columbus i Nordsjö, Arabia vid Arabiastranden och Duo i Tammerfors.

– Grani liknar våra andra köpcenter, det är ställen för vardagens ärenden men också ett ställe där man träffar bekanta och äter, säger Elena Öhman.

Man förhandlar hela tiden med nya aktörer och redan nu är det klart att restaurangen Fafa’s i februari byts ut till kedjan Boneless som bland annat erbjuder friterad kyckling.

– Vi håller på att ta köpcentret i besittning det vill säga vi kartlägger vad för slags service det finns behov av och efterfrågan på i Grani, säger Elena Öhman.

I en del affärslokaler finns nu pop up-försäljare som kompletterar utbudet. Men målet är att få långvariga hyresgäster.

Bekantar sig med centret

Newsec ansvarar för köpcentrets kommersiella och tekniska ledning samt underhåll. Under de första månaderna bekantar sig den nya ägaren med köpcentret, dess hyresgäster, serviceproducenter och kunder.

– Medan vi bekantar oss går vi runt med flera serviceproducenter för att få en så bra uppfattning om nuläget i köpcentret som möjligt och vad som behöver utvecklas. Det väsentliga i att leda ett köpcenter är precis de här rundvandringarna och mötena på plats i köpcentret säger Jenna Vehka-aho.

I teamet finns tre personer. De strävar efter att med samarbete mellan hyresgäster och serviceproducenter erbjuda kunderna i Grani ett så enkelt och behändigt sätt som möjligt att uträtta sina ärenden i vardagen. Fastighetschefen Anne Kaijalainen är bekant med Grani sedan tidigare eftersom det är hennes närmaste köpcenter.

– Jag har en sju minuters väg hit hemifrån, säger hon och skrattar.

Hon har bekantat sig med fastigheten och är nöjd över vad hon sett. Den goda sidan i Grani är enligt henne de hjälpsamma hyresgästerna och då får man tag i små brister ganska snabbt.

Fastigheten är enligt Elena Öhman tekniskt i gott skick, men man kommer att satsa på energieffektivitet eftersom NREP siktar på kolneutralitet vid alla sina objekt senast 2028.

– Vi kommer att fokusera på energieffektivitet och åtgärder för att förbättra den. Utredningar görs i vår och åtgärderna försöker vi genomföra så att de inte orsakar störningar för kunderna, säger Elena Öhman.

  • Köpcentret Grani är det fjärde lokala köpcentret NREP har.
  • Fastighetsägaren NREP vill utveckla Köpcentret Granis utbud så det allt bättre motsvarar kundernas önskemål. I planerna finns bland annat att göra restaurangutbudet mångsidigare och köpcentret trivsammare.
  • År 2022 besökte 1,7 miljoner kunder Köpcentret Grani.
  • Köpcentrets totalförsäljning uppgick i fjol till 43,7 miljoner euro.
  • Köpcentret Grani, som arkitekten Kai Wartiainen planerade, togs i bruk 2001. Utvidgningen blev klar 2018.

ÖVERSÄTTNING: PATRICIA HEIKKILÄ

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *