| YLEINEN - ALLMÄN

Kaupunkiratahanke käynnistyi Koivuhovin juna-asemalla

Kaupunkiratahankkeen aliurakka 3:n tiedotustilaisuus järjestettiin 9.4. Espoossa. Urakka kattaa Kauniaisten osalta välin Thurmaninpuiston junaradan alittavan silta–Koivuhovin juna-asema.

Tiedotustilaisuudessa eniten keskustelua herättivät Koivuhovin juna-aseman työvaiheet sekä Espoon keskuksen massiiviset kalliolouhostyöt ja kiven murskaaminen – pölyineen, meluineen ja kasvavan raskasliikenteen johdosta. Urakkaosuudesta vastaava Destian edustaja kertoi merkittävimpien haittojen osuvan viiden viikon jaksolle juhannuksesta alkaen (24.6.–28.7.), jolloin koko junaliikenne on seisahduksissa.

Työmaa Palokunnankujan kohdalla 10.4.

Tuolloin tehdään myös massiivisia maanparannustöitä Kauniaisten ja Koivuhovin juna-aseman välillä: vanhaa maamassaa kuljetetaan pois ja muun muassa Tuomarilan ja Espoon keskuksen välisen kallion louhinnasta saatava kiviaines hyödynnetään maapohjien parannukseen. Destian edustajan mukaan kaikki tiet ovat tuolloin käytössä maamassojen kuljetukseen eli raskaita ajoneuvoja kuormineen näkyy runsaasti Kauniaistenkin katukuvassa. Koivuhovin ja Palokunnankujan välillä maanajot alkavat tässä kuussa ja radan vierellä kulkeva jalankulun reitti suljetaan. 

Baanan rakennustyöt mahdollistava 180 metriä pitkän tukiseinän rakentaminen Bredankujan ja Koivuhovintien välisellä alueella alkaa maanantaina 15.4. Työstä aiheutuu melua.

Koivuhovin juna-aseman alta kulkeva Bredanportti on käytössä (yksikaistaisena 6/2024–syksy 2025) koko hankkeen ajan ja liikennettä ohjataan muun muassa liikennevaloin. Juna-aseman pysäköintialue on jo poistunut käytöstä. Koivuhovin juna-aseman rakennustyöt ovat Destian osalta valmiit kesällä 2026.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *