| KAUPUNKI - STADEN

Uusi strategia hyväksytty: Asukasmäärä yli 12 000 vuonna 2040

Kauniainen haluaa tulevaisuudessa olla Suomen vetovoimaisin kaupunki. Uudessa strategiassa, jonka kaupunginvaltuusto hyväksyi syyskuussa, painotetaan varhaiskasvatusta ja koulutusta, vastuullista taloudenpitoa, kaksikielisyyttä sekä yhteisöllisyyttä.

Uudessa strategiassa, jolla on kaksikielinen nimi ”Kestävästi onnellinen – i en lite bättre stad”, on kaksi päätavoitetta: ”Suomen vetovoimaisin” ja ”Vastuullisesti kasvava ja vahva talous”. Molemmat tavoitteet jakautuvat neljään läpimurtohankkeeseen, joille on määritelty lopputulokset ja seurantaprosessi.

– Tämän strategian yksi tärkeimmistä viesteistä on mielestäni se, että vahva talous edellyttää yhdistelmää priorisointeja, tarkkaa kulukuria, mutta myöskin kasvua. Priorisoinneilla ja tarkalla kulukurilla varmistamme, että kulupuoli pysyy hallinnassa, kun taas asukasluvun kasvu ja yritysten menestyminen luo edellytykset verotulojen kasvulle. Tällä yhdistelmällä varmistamme myös, että pystymme rahoittamaan tarvittavat investoinnit ja että Kauniaisten kuntavero strategian mukaisesti pysyy Suomen matalimpana. Olemalla Suomen vetovoimaisin, luomme myös edellytykset kestävälle kasvulle ja onnellisuudelle, kaupunginjohtaja Christoffer Masar sanoo.

Kaupunkiin tulee odotusten mukaan tulevaisuudessa lisää yrityksiä, ja asukasmäärän odotetaan olevan 12 250 viimeistään vuoteen 2040 mennessä. Strategian mukaan kaavoitus luo edellytyksiä veropohjan kasvuun ja rakentaa houkuttelevaa asuinympäristöä Kauniaisiin.

– Strategian asukaslukutavoite on 12 250 asukasta vuoteen 2040 mennessä. Asukasluvun ollessa nyt noin 10 200 tämä tarkoittaa noin 20 prosentin kasvua noin 15 vuodessa. Keskimääräisenä vuosittaisena kasvuprosenttina se on varsin ideaali. Suurin haaste liittyy siihen, että Kauniaisilla on varsin rajallisesti jo hyväksyttyjä kaavoja, jotka mahdollistaisivat suuremmassa mittakaavassa uutta asuntorakentamista. Koska kaavaprosessit ovat väistämättä varsin aikaa vieviä ja aikajana siitä, että asemakaavoitus käynnistetään siihen, että ensimmäiset asukkaat muuttavat uusiin asuntoihin on pitkä, tarkoittaa se käytännössä sitä, että kasvu todennäköisesti tulee olemaan varsin hidasta strategiakauden alussa. Hyvällä viranhaltijoiden ja päättäjien yhteistyöllä sekä yhteisellä suunnalla tavoite on kuitenkin täysin saavutettavissa.

Tavoitteen saavuttamiseksi strategiassa on päätetty kolmesta priorisoidusta kaavahankkeesta: suomenkielinen alakoulu, Työväen Akatemia ja Tammikumpu. Lisäksi on tarkoitus laajemmin visioida kaupungintalokorttelin ja keskusta-alueen tulevaisuutta.

– Tämä tarkoittaa käytännössä, että tulemme ennen uuden kaavahankkeen käynnistämistä kaupungintalokorttelissa tai muualla keskustan alueella tarkastelemaan koko keskustakokonaisuutta laajemmin. Työtä ohjaavat se, että rakentamista tulisi tehostaa, korkeutta nostaa ja että keskusta toteutetaan niin, että siitä tulee elävä oleskelutila kaupunkilaisille. Kuten muissakin asioissa niin virkamiehet valmistelevat ja päätöksentekijät tekevät päätökset uusista tavoitteista. Emme ole vielä ehtineet sopia tarkemmasta aikataulusta kyseiselle työlle.

Koskien koulukysymyksiä ja uuden alakoulun rakentamista, RKP ehdotti lisäystä, joka hyväksyttiin valtuustossa. Muutos koski pääasiassa suomenkielisen alakoulun tilojen jatkosuunnittelua:

”Tilanteen muututtua ja huomioiden tarveselvityksessä KH 24.3.2025 todetut seikat oppilasmäärän kehityksestä ja taloustilanteesta, tulee alakoulun tarvitsemat tilaratkaisut – mukaan lukien nykyisten koulurakennusten hyödyntäminen – tutkia ennen koulun hankesuunnittelun käynnistämistä. Suunnittelu käynnistetään kun tilaratkaisusta on tehty päätös.”

Lisää yrityksiä halutaan

Kauniainen haluaa tulevaisuudessa lisää yrityksiä kaupunkiin. Miten se onnistuu?

– Kaupungin rooli on ennen kaikkea olla edellytysten luoja. Pienenä kaupunkina emme pysty yrityspalveluiden laajuudessa kilpailemaan isompien naapureidemme kanssa, sen sijaan voimme olla heitä ketterämpiä ja luoda sellaisia ”yhden luukun toimintatapoja”, jotka eivät isoissa kaupungeissa ole mahdollisia. Meiltä puuttuvat yritystontit, mutta meillä on Suomen koulutetuin väestö ja paljon yrittäjähenkisiä asukkaita, joissa on paljon potentiaalia myös uusiin yrityksiin Kauniaisissa. Aikaisempaa aktiivisempi viestintä ja markkinointi tuovat meidät myös potentiaalisten yrittäjien tietoisuuteen nykyistä paremmin.

Yhteisöllisyyskin sisältyy strategiaan. Kaupunginjohtajan mukaan yhteisöllisyyden luovat ennen kaikkea kauniaislaiset yksilöt ja yhteisöt.

– Kaupunkiorganisaatio ei ole se, joka luo yhteisöllisyyden, mutta meillä on kuitenkin tärkeä rooli siihen kannustamisessa. Kaupunki voi luoda puitteet ja esimerkiksi järjestää yhteisiä keskustelutilaisuuksia, asukasiltoja, asukasraateja ja tapahtumia, joissa eri toimijoiden on helppo tavata ja tehdä yhteistyötä.

Myös kaksikielisyyttä painotetaan strategiassa. Kaupunginjohtajan mukaan on yksinkertaisuudessaan kyse siitä, että palvelua on kaikissa kaupungin toiminnoissa oltava saatavilla sekä suomeksi että ruotsiksi.

– Tähän sisältyy toki myös kaupungin viestintä. Tärkeää on myös tiivistyvä yhteistyö suomenkielisten ja ruotsinkielisten päiväkotien ja koulujen välillä sekä toimiva kielikylpy.

Vaatinut työtä tuntikaupalla

Strategian parissa on koko valtuuston, kaupungin johtoryhmän ja tulosaluepäälliköiden sekä ulkopuolisen strategiakonsultin (Stradigo Oy) toimesta työskennelty kick off -tilaisuuden lisäksi yhteensä viidessä noin kolmen tunnin strategiatyöpajassa.

– Tämän lisäksi tiiviimpi kaupunginhallituksesta, kaupungin johtoryhmästä ja valtuustoryhmien puheenjohtajista koostuva kokoonpano teki vielä strategian lopputyöstöä kahdessa eri tilaisuudessa ennen lopullisia kaupunginhallituksen ja kaupunginvaltuuston virallisia käsittelyjä. Kaupungin johtoryhmä toimi strategiatyön ohjausryhmänä, joka kokoontui vähintään kerran ennen kutakin strategiatyöpajaa.

Oletko tyytyväinen lopputulokseen?

– Asiaa voi tarkastella monesta eri näkökulmasta. Kaupunginhallitus asetti keväällä 2025 strategiatyölle tiukan aikataulun, tavoitteena oli saada uusi strategia hyväksyttyä syyskuussa. Tämä siksi, että uusi strategia näkyisi heti uuden valtuuston ensimmäisessä talousarviossa, missä emme onnistuneet viime valtuustokaudella. Aikataulu oli tiukka, mutta onnistuimme siinä, kun valtuusto 15.9. pystyi hyväksymään uuden strategian. Se, voidaanko strategiaa pitää onnistuneena, riippuu kahdesta seikasta eli strategiasta itsestään ja siitä, miten sen toteuttamisessa onnistutaan. Strategiaprosessi ja sen lopputuloksena syntynyt strategia on mielestäni onnistunut, ja laaja päätöksentekijöiden ja johtavien viranhaltijoiden osallistaminen näkyy toivottavasti sitoutumisessa sen toteuttamiseen.

Granin tulee tulevaisuudessa olla Suomen houkuttelevin kaupunki, joka vetää puoleensa uusia asukkaita. Miten itse markkinoisit kaupunkia henkilölle, joka ei tunne sitä entuudestaan?

– Itsekin Kauniaisissa asuvana sanoisin, että loppupeleissä parasta Granissa on arjen toimivuus. Toimivat palvelut, lyhyet etäisyydet ja huikea tarjonta erilaisia harrastusmahdollisuuksia turvallisessa ja vihreässä asuinympäristössä.

Strategia tiiviisti

Kauniainen haluaa olla Suomen vetovoimaisin kaupunki tarjoamalla saavutettavia, kaksikielisiä palveluita sekä vaalimalla kulttuurista monimuotoisuutta, yhteisöllisyyttä ja lähellä olevaa luontoa. Uudessa strategiassa on kaksi päätavoitetta: ”Suomen vetovoimaisin” ja ”Vastuullisesti kasvava ja vahva talous”.

Strategia korostaa tätä:

1.Varhaiskasvatus ja koulutus

  • Laadukas varhaiskasvatus ja hyvä koulutus nähdään keskeisinä tekijöinä kaupungin vetovoimassa.
  • Tavoitteena on parantaa oppimistuloksia, tukea lapsia varhain sekä panostaa pedagogiseen laatuun.
  • Tilat suunnitellaan joustaviksi ja pitkäikäisiksi.

2.Vastuullinen talous ja pitkän tähtäimen investoinnit

  • Kaupungilla on selkeä suunnitelma kaavoituksesta sekä kohdennetuista investoinneista.
  • Korjausvelka pyritään saamaan hallintaan, ja resurssit ohjataan sinne, missä niitä eniten tarvitaan.
  • Talouden tasapainosta huolehditaan pitkällä aikavälillä.

3.Kaksikielisyys, hyvinvointi ja luonto

  • Kaksikielisyys on kilpailuetu ja osa Kauniaisten identiteettiä.
  • Yhteisöllisyys, monimuotoisuus sekä palveluiden tasa-arvo korostuvat.
  • Luonto sekä matalan kynnyksen liikunta- ja vapaaajan mahdollisuudet ovat keskeisiä.

4. Johtaminen ja toimintatapojen kehittäminen

  • Toimintaa tehostetaan nykyaikaisin työtavoin, paremmalla datan hyödyntämisellä ja digitalisaatiolla.
  • Vastuuroolit selkeytetään politiikan ja virkamiesjohdon välillä.
  • Strategia näkyy arjessa konkreettisten läpimurtohankkeiden ja jatkuvien parannusten kautta.

Strategiaan ja päätökseen voi tutustua os. www.kauniainen.fi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *