| AJANKOHTAISTA - AKTUELLT

Smidigare väg till körkortet efter lagändring

Fler alternativ, en mer flexibel undervisning och modernare lärometoder. Den nya körkortslagen verkar fungera bra trots att många på förhand var oroade över bland annat trafiksäkerheten.

Reformen som trädde i kraft i juli innebär i korthet att de obligatoriska elementen i undervisningen har blivit färre, men samtidigt har provkraven skärpts. Därför gäller det att noga följa med elevens utveckling och vara realistisk, säger bilskolläraren Santtu Sarlin (bilden) på bilskolan CAP i Grankulla.

– Vi går hela tiden igenom framstegen med eleven. Efter timmen funderar vi på om det gick bra eller inte. Det är billigare och bättre att ta en extratimme än att boka nya efter ett misslyckat körprov.

Sarlin är på plats i bilskolan för att ge en lektion till Cassandra Lindholm (bilden), 18, som är – när intervjun görs – efter ungefär en månad nu är inne på slutrakan. Hon säger att takten varit ganska intensiv, men att det passat henne bra.

– Det är ganska bråttom och det gäller att lära sig snabbt. Andra timmen körde vi redan i Hagalund, och då hade jag aldrig suttit bakom ratten förr!

Hon har valt ett paket i vilket fyra timmar med körsimulatorn ingår.

Cassandra Lindholm säger att det aldrig var ett alternativ att lära sig med mamma eller pappa.
– Jag tror det här är bättre för min del, det skulle kanske inte ha slutat så bra med föräldrarna. Det är bättre att lära sig med någon som kan och som jag inte kan skrika åt, säger hon med ett skratt.

– Jag lärde mig växla i den här, säger Cassandra när hon sätter sig i simulatorn. Men det är inte riktigt samma sak, man är kanske mindre försiktig än i bilen.

Förutom körlektioner ingår också teori- och riskutbildning i de lagstadgade kraven. Teoribiten sköter eleverna i huvudsak hemma på datorn.

– Det är mycket att läsa och man ger mer ansvar åt eleverna. Vi håller inte längre dem i handen, utan de har bollen, säger Santtu Sarlin.

Grankullatrafiken en utmaning

Trots att det nu är möjligt att få körkortet med betydligt färre körlektioner har ändringarna i praktiken inte varit så stora, säger Markus Vanhala som är regionchef på CAP.

I Grankulla är många kunder säkerhets- och kvalitetsmedvetna och är från första början inställda på ett större antal timmar. Dessutom bidrar den lokala trafiken till att göra körprovet svårare.
– Här är en utmanande trafikmiljö jämfört med orter i glesbygden, säger Vanhala och hänvisar till kombinationen av stadstrafik, ringvägar och Åboleden som är vardag för bilisterna i Grankulla.

Markus Vanhala säger att det är för tidigt
att bedöma om det är fler som blir underkända
än förr.

En förbättring som reformen fört med sig är att körkortet i snitt blivit billigare – i många fall med flera hundra euro. Priset är en viktig, men inte avgörande faktor.

– Folk skaffar körkort för att de behöver det, men det är individuellt när det behovet uppstår. För en del blir det nödvändigt först då de fått barn och inser att de inte klarar vardagen utan bil.

En väsentlig ändring är att körprovet utvidgats. Markus Vanhala säger att det är för tidigt att bedöma om det är fler som blir underkända än förr. En konkret ändring har han ändå märkt: det är klart fler som inte klarar mopedkortets teoriprov efter lagändringen som gjorde provet svårare. En annan ändring är att intresset för undervisningstillstånd sköt i höjden när lagen trädde i kraft.