| AJANKOHTAISTA - AKTUELLT

Kolumni: Mielenterveyttä pitää ylläpitää kriisin keskellä

”Tämä on kuin paha uni, jonka toivoisi loppuvan…” Näin osuvasti kuvailee eräs omaishoitaja korona-viruksen aiheuttamaa tilannetta tänä päivänä.

Näin osuvasti kuvailee eräs omaishoitaja korona-viruksen aiheuttamaa tilannetta tänä päivänä.

On huolta läheisistä, erityisesti hoivakodeissa asuvista omaisistamme, joita pyrimme nyt kaikin mahdollisin keinoin suojamaan tartunnoilta.

Kehon luonnollinen reaktio uhkaavissa tilanteissa on stressitason nousu. Se auttaa meitä selviämään. Sen sijaan huolen taso vaihtelee yksilöiden välillä. Omaa huolitasoaan voi ja kannattaa tarkkailla, koska se vaikuttaa arjessa jaksamiseen ja selviytymiseen.

Omia huolia kannattaa tutkia sekä jakaa niitä läheisten kanssa. Omien ajatusten pukeminen sanoiksi helpottaa. Siinäkin olemme tietysti erilaisia. Jollekin toiselle tekeminen voi taas olla se keino, jolla helpottaa ahdistusta. Todetuiksi selviytymiskeinoiksi poikkeusoloissa on kuitenkin kiistatta todettu tavallisten arkirutiinien jatkaminen.

On tärkeää, että saamme riittävästi oikeaa tietoa asioista, mutta samalla on kuitenkin tärkeää rajoittaa tietotulvaa ja asioiden pohtimista erityisesti ennen nukkumaanmenoa.

Eristäytyminen ja eristäminen johtavat yksinäisyyteen. Nyt kuitenkin olemme pakosta tilanteissa, joissa suojataksemme kanssaihmistemme elämää joudumme myös eristäytymään sekä eristämään.

Viime viikot ovat kuitenkin osoittaneet, että ihminen on nokkela ja luova selviytyjä. Tietoisuus siitä, että rokotetta ja lääkkeitä kehitetään vauhdilla ympäri maailmaa, lisää turvallisuuden tunnetta. Erilaisten rajoitustoimien avulla taudin leviämistä saadaan hallittua. On löytynyt nopeasti uusia luovia keinoja yhteydenpitoon sekä yhteiskunnan toimintojen ylläpitämiseen.

Yksilön näkökulmasta eristäminen voi alentaa toimintakykyä nopeastikin, joten kaikenlaisen liikunnan merkitystä oman mielen hyvinvoinnille ei koskaan voi korostaa liikaa. Muutama jumppaliike päivässä ja ulkoilu karanteenin sallimissa rajoissa edesauttaa jaksamista.

Kun vierailut hoivakoteihin on kielletty, voi miettiä muunlaisia keinoja ylläpitää yhteyttä. Postikortti tai vanhanaikainen kirje voi antaa iloa moneksi päiväksi. Fyysistä läheisyyttä ja kosketusta se ei tietenkään korvaa, mutta se tuo vahvaa tunnetta siitä, että olen lähelläsi, läsnä, välitän.

Kuten paha uni, tämäkin nyt haastava todellisuus väistyy jossain vaiheessa ja arki jatkuu.

JORMA FALKENBERG

TERVEYSASEMAN PSYKOLOGI

Kauniaisten Mielenterveystiimin toiminta jatkuu poikkeustilanteen aikana normaalisti etäyhteyksinä.

• Terveysaseman psykologi Jorma Falkenberg puh. 050 590 7050

• Psykiatrinen sairaanhoitaja Camilla Tarilo puh. 050 411 8644

• Mielenterveyspalveluohjaaja Marika Nurmijoki puh. 050 435 7465

Linkkejä valtakunnallisille apusivustoille ja puhelinpalveluihin:

• Kriisipuhelin 09 2525 0111 • Auttava puhelin (spr) 0800 100 200 • Tukinet.net • Sekasin247.Fi chatpalvelu (nuorille 12–29v.)