| YLEINEN - ALLMÄN

Hävikkileipä muuttuu olueksi Granissa

Mitä tehdä kaupan hävikkileivällä? Miksi ei siitä voi tuottaa olutta, pohti K-Supermarketin kauppias Jesper Lindqvist muutaman kollegan kanssa. Yhdessä he ovat tuomassa vapuksi markkinoille Rebisse-oluen.

Kaikkiaan on kyse noin 40 kilosta hävikkileipää, jonka Jesper Lindqvist yhdessä karjaalaisen kauppiaan Juha Määtän ja pohjoisespoolaisen Mirko Antikaisen kanssa keräsivät kahdessa viikossa. He ottivat yhteyttä tuusulalaiseen panimoon Maku Brewingiin, ja panimo lämpeni ehdotukseen oluen valmistamisesta leivästä. Panimo teki 400 kiloa mäskiä hävikkileivästä, ja siitä tuli noin 5 000 tölkillistä India pale ale -tyyppistä olutta.

– Tällaista ei ole tehty tällä seudulla aiemmin. Meille on tärkeää vähentää hävikkiä, joten ajattelimme, että tämä on hyvä ajatus, Jesper sanoo.

Kyse on 40 kilosta hävikkileipää, jonka Juha Määttä (vas.) Karjaalla ja pohjoisespoolainen ajatuksenkeksijä Mirko Antikainen sekä Granin Jesper Lindqvist keräsivät parissa viikossa. Tuon jälkeen he ottivat yhteyttä tuusulalaiseen Maku Brewing -panimoon, joka innostui ajatuksesta oluen valmistamisesta leivästä.

Yhdessä panimon kanssa he huomasivat, että ruisleipä sopii parhaiten tähän tarkoitukseen. Jos tuotteesta tulee hyvä, kauppiaat lupaavat jatkaa toimintaa syksyllä. Suunnitelmaan kuuluu myös, että jos he löytävät sopivan leipomon, oluentuotannosta syntynyt mäski muuttuu uudelleen leiväksi.

– Tällöin saamme mäskin takaisin esipaistettuna leipänä, jota myydään puolivalmiina pakasteena, Jesper kertoo.

Hänen omassa kaupassaan noin viisi prosenttia kaikesta myydystä leivästä jää yli päiväyksen perusteella. Suurin osa hävikistä lahjoitetaan hyväntekeväisyyteen Granin Lähiavun ja espoolaisen Hyvä Arki -yhdistyksen kautta.

Pientuottajien tuotteet ovat suosittuja

Pienten paikallisten panimoitten oluet kiinnostavat asiakkaita. Esimerkkinä tästä toimii Jesper Lindqvistin mukaan se, että jo muutaman vuoden myynnissä ollut Grani-olut on jo löytänyt oman asiakaspiirinsä.

Toisena esimerkkinä menestyksekkäästä pienten tuottajien tuotannosta on ollut Dansk Smörrebröd/Tanskalainen voileipä. Kun niitä alettiin myydä, kiinnostus levisi myös moniin muihin K-kauppoihin pääkaupunkiseudulla.

– Oli heti selvää, että useat kaupoista halusivat saada niitä, kun ne olivat tulleet suosituiksi Granissa, kertoo Jesper Lindqvist.

Panimo teki 400 kiloa mäskiä hävikkileivästä, ja siitä tuli noin 5 000 tölkillistä India pale ale -tyyppistä olutta.

Myös sushi kuuluu tuotteisiin, jotka ovat yleistyneet kaupoissa. K-Supermarket Granissa on ollut keväästä alkaen Fisu Pojat Oy:n sushikokki paikalla maanantaista lauantaihin.

– Paikalla tehty sushi, joka myydään tiskiltä, on nykyisin yleistä meidän kokoisessa kaupassa, ja se on alkanut toimia hyvin. Myimme noin 90 kiloa ensimmäisinä neljänä päivänä. Siinä on kyse aika monesta pienestä pallosta, Jesper nauraa.

KÄÄNNÖS: JUHANI HEIKKILÄ

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *