| AJANKOHTAISTA - AKTUELLT

GGs isäntä monikansalliselle Tutkijakoululle

Tutkijakoulu on yksi Nordplusin projektista, johon osallistuu viisi koulua viidestä maasta. Se houkutteli toukokuun alussa noin 60 lukiolaista Gymnasiet Grankulla samskolaniin (GGs). Lukiolaiset tulivat GGs:stä, Ruotsista, Liettuasta, Latviasta ja Virosta.

Ennen konferenssia opiskelijat olivat valmistelleet omia korkeatasoisia tutkimusprojekteja. He saivat tavata ja esitellä projektejaan toisilleen sekä paikalle kutsutuille tutkijoille Helsingin ja Oxfordin yliopistoista.

Adrian Young Lalicin (vas.) ja Simon Bergströmin mielestä päivät Tutkijakoulussa ovat innostavia. Kauniaisten vierailunsa aikana vieraat ehtivät käydä myös Suomenlinnassa.

– Tarkoitus on valmentaa opiskelijoitamme tieteellisessä ajattelemisessa ja akateemisessa kirjoittamisessa. He oppivat jo paljon kirjoittamalla tutkielmia, mutta heille on myös hyvin hyödyllistä harjoitella muille puhumista – ja englanniksi, kertoo opettaja Monica Granholm, joka vastasi projektista Granissa.

Konferenssi oli nyt ensimmäistä kertaa Kauniaisissa. Aikaisempina vuosina granilaiset opiskelijat ovat osallistuneet Tutkijakouluihin Tukholmassa ja Jurmalassa.

GGs:n Simon Bergström oli mukana jo Jurmalassa. Nyt hän esitteli yhdessä Valter Björklundin kanssa, miten eri tekijät vaikuttavat raudan korroosioon. Viime vuonna Simon esitteli oman projektinsa Latviassa.

– Nyt minua pyydettiin esittelemään korroosiota käsittelevä projekti, jonka olimme tehneet koulussa, Simon kertoo.

Tutkijakoulun tieteellinen tutkielma kertoo jostain aiheesta jonka nuoret valitsevat itse.

– Se voi olla mitä vaan. Meillä on opiskelijoita, jotka ovat tehneet tutkielman biologiasta, kemiasta, historiasta ja fysiikasta. Se voi myös olla taiteesta, musiikista, kulttuurista. Sen ei tarvitse olla suoraan jostain kouluaineesta. Viime vuonna meillä oli opiskelija, joka teki tutkielman siitä, miten voi harjoitella kirjoitusnopeuttaan näppäimistöllä, Monica Granholm kertoo.

Muiden osallistuvien koulujen opiskelijat ovat tehneet samankaltaisia projekteja. Aloite tähän tuli lähes 2 000 opiskelijan Tibblen lukiosta Täbyssä, hieman Tukholman ulkopuolella.

Kun vierailemme Tutkijakoulussa, Adrian Young Lalic juuri Täbystä yhdessä ystäviensä Carl-Filip Hammersborgin ja Gustas Verksnysin kanssa ovat saaneet päätökseen esityksensä ilmanvastuksesta tunneleissa ja miten se vaikuttaa ajoneuvoihin.

– Ensin olin tosi hermostunut. Ensimmäinen minuutti oli tosi raskas, mutta sitten rentouduin ja lopuksi esitys tuntui aika hyvältä, sanoo Adrian, kun hän tulee lyhyeen haastatteluun.

Gustas Verksnys (vas.), Adrian Young Lalic ja Carl-Filip Hammersborg Täbystä sekä Valter Björklund ja Simon Bergström GGs:tä osallistuivat Tutkijakouluun Kauniaisissa.

Nuorukaiset olivat analysoineet, kuinka ilmanvastus eroaa siitä, kun ajaa tunnelissa verrattuna siihen, kun ei aja tunnelissa. Adrianin mukaan lyhyesti kerrottuna on helpompi ajaa tunnelissa.

Kysymyksiin heillä ei ollut mitään vaikeuksia vastata.

– Osaamme projektimme ulkoa, kysymykset eivät olleet kaameita, oli vain hauskaa vastata niihin.

Sekä Simonin että Adrianin mieleistä tutkijakoulu on innostava ja Simon voi hyvinkin ajatella ryhtyvänsä tutkijaksi tulevaisuudessa.

– Keskityn enemmänkin opiskelemaan insinööriksi, mutta tätä on ollut hauskaa tehdä ja olen saanut inspiraatioita, sanoo Adrian.

Nordplus-projektin Tutkijakoulu järjestettiin 6.–8.5.

KÄÄNNÖS: PATRICIA HEIKKILÄ

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *