| AJANKOHTAISTA - AKTUELLT

Tunnelvägen stängs i fem veckor igen

De omfattande byggarbetena kring stadsbanan påverkar trafiken i Grankulla centrum avsevärt även denna sommar. Många specialarrangemang är bekanta från förra sommaren, såsom avstängningen av Tunnelvägen, omvägar, avbrott i tågtrafiken och ersättande busstrafik. Buller kan inte heller undvikas.

Även om trafikarrangemangen till största delen är bekanta för invånarna från föregående sommar, understryker Grankullas projektingenjör Elina Keränen vikten av att uppmärksamma säkerheten, eftersom byggtrafiken i sommar kan vara ännu livligare än i fjol.

Grankullas projektingenjör Elina Keränen ja projektchef Tommi Rosenvall på Trafikledsverket uppmanar till särskild försiktighet i trafiken i sommar. Det blir många lastbilar i trafiken i Grankulla i sommar igen.

– Under avbrottet transporteras stora mängder jordmassor till och från de olika arbetsplatserna. Detta påverkar oundvikligen stadens trånga gatunät, så vi uppmanar alla att vara särskilt försiktiga i trafiken, säger Keränen.

– Sommaren 2025 pågår också andra stora kommunaltekniska arbeten i Grankulla som påverkar trafiken och trafikarrangemangen.

Dessa förändringar bör beaktas i sommar

Elina Keränen, projektingenjör i Grankulla, hur länge är Tunnelvägen stängd i sommar?

– Tunnelvägen är stängd i fem veckor denna sommar, alltså 23.6–28.7. Den större delen av stationens anslutningsparkering tas ur bruk redan före midsommar, det vill säga 19.6.

Hur har omvägarna organiserats?

– De fungerar på samma sätt som förra sommaren: busstrafik och lätt trafik korsar järnvägen via en tillfällig rutt öster om stationen. Biltrafiken leds antingen via Ring II eller Bredaporten.

Hur tar man sig till butikerna i centrum från norr om järnvägen?

– Via organiserade omvägar. Undergången vid Bolagsvägen hålls också öppen under hela avbrottet.

Hur har invånarnas säkerhet beaktats i sommar?

– På byggarbetsplatserna beaktas säkerheten i vanlig ordning dagligen. På den tillfälliga övergången över järnvägen finns trafikdirigerare på plats under hela femveckorsavbrottet. Arbetsområdena inhägnas tydligt och tillfälliga rutter markeras så tydligt som möjligt.

Hur förändras bussrutterna?

– Busshållplatserna vid Tunnelvägen flyttas till Grankullavägen, och mindre förändringar görs kontinuerligt vid hållplatserna i takt med att arbetena framskrider. Information om detta ges via olika kanaler och på plats. Aktuella busstidtabeller finns på HRT:s Reseplanerare, hsl.fi/sv.

Förändras tillgången till Grankulla station?

– Efter avbrottet flyttas plattformarna vid Grankulla station cirka 50 meter österut, och de tillfälliga plattformarna används fram till slutet av avbrottet 2026. Rutterna till stationen förblir i stort sett oförändrade.

När blir rondellen vid Posttorget klar?

– Den blir klar i början av augusti.

Hur framskrider cykelleden (banan)?

– Byggarbetet för cykelleden framskrider enligt tidtabell tillsammans med övriga arbeten. Arbetet med cykelledens bro vid Grankulla centrum kan påbörjas ordentligt när arbetet vid järnvägsbroarna vid stationen och Tunnelvägen är klart.

Tågtrafik på nya spår år 2027

Utbyggnaden av tilläggsspår i Grankulla är en del av det större projektet för Esbo stadsbana.

Följer projektet i sin helhet tidtabellen? Tommi Rosenvall, projektchef vid Trafikledsverket:

– Arbetena på Esbo stadsbana framskrider i stort sett enligt den ursprungliga tidtabellen där byggandet redan är igång. Arbetena i det senaste entreprenadområdet, område 4 (från Esbo centrum till Köklax), kunde inte inledas på grund av ett villkor som är kopplat till statens finansieringsandel. För denna del är projektet nu cirka ett år försenat.

– Förseningen av område 4 påverkar dock inte arbetena i Grankulla eller tidtabellen för när spåren ska vara klara. Det är meningen att tågtrafiken på de nya spåren inleds 2027 på sträckan mellan Alberga och Esbo centrum.

Lärde man sig något särskilt från förra sommaren, som var det första året i byggfasen, till exempel om säkerhet?

– Speciellt den fem veckor långa avbrottsperioden förra sommaren innehöll mycket stora och krävande arbeten, av en omfattning som inte tidigare genomförts i Finland. Alla parter i projektet fick värdefulla lärdomar och erfarenheter som kommer att förbättra och effektivisera kommande somrars arbeten.

Är projektets budget fortfarande 330 miljoner euro?

– Kostnadsberäkningen för Esbo stadsbana är fortfarande cirka 330 miljoner euro. Totalt har cirka 349 miljoner euro beviljats, men vi har ännu inte kunnat använda en del av det, cirka 74 miljoner euro, eftersom det är beroende av hur detaljplaneringen av bangården vid kustbanan framskrider.

– Utöver Esbo stadsbana innehåller projektet även delar som är specifika för Grankulla och Esbo stad, såsom cykelleden längs Kustbanan och andra gatuarbeten. Kostnadsuppskattningen för dessa delar utanför järnvägsprojektet är cirka 120 miljoner euro.

Följ med projektet här

Veckoinfo och trafikarrangemang

Grankulla stads veckoinfo med bl.a. information om buller mm. och trafikarrangemang finns på stadens webbsidor: https://www.kauniainen.fi/sv/. Nedanför rubriken Genvägar finns ikoner, klicka på stadsbanan för information.

Livekamera

Det går att följa med bygget i realtid på en livekamera. I byggkameran ser man Posttorget, Grankulla station och brobygget. Till kameran hittar man från stadens webbsida via stadsbanans sida på https://www.kauniainen.fi/ sv/boende-och-miljo/kommunteknik/stadsbanan/.

Sociala medier

Facebook: Esbo stadsbana Kauniaisten kaupunki – Grankulla stad

Instagram: kauniainengrani

Projektets webbsida: https://vayla.fi/sv/esbo-stadsbana

Avbrott i tågtrafiken

Avbrott i tågtrafiken på grund av byggarbeten väster om Alberga och därmed Grankulla sommaren och hösten 2025: 23.6. klo/kl. 2.00–28.7. klo/kl 4.00 31.8. klo/kl. 4.00–1.9. klo/kl. 4.00 6.9. klo/kl. 4.00–8.9. klo/kl. 4.00 13.9. klo/kl. 4.00–15.9. klo/kl. 4.00 21.9. klo/kl. 4.00–22.9. klo/kl. 4.00 27.9. klo/kl. 4.00–29.9. klo/kl. 4.00

Tidtabeller och rutter för bussarna som ersätter tågen finns på HRT:s Reseplanerare.

Stadsbanan

  • Åren 2024–2028 byggs två nya järnvägsspår vid sidan av de existerande mellan Alberga och Köklax.
  • Kostnadskalkylen är ca 330 miljoner euro.
  • Projektet finansieras av staten, Esbo och Grankulla.

ÖVERSÄTTNING: PATRICIA HEIKKILÄ

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *