| KAUPUNKI - STADEN

Etäkoulun käsityötunnilla silitettiin paitoja

Koululaiset ovat lyhyessä ajassa joutuneet totuttautumaan opiskelemaan kotona. Etätunnit merkitsevät myös uudenlaisia tapoja. Esimerkiksi käsityötunti muuttui oppitunniksi, kuinka paita silitetään.

Kauniaislaisella Pia Rinteellä on kaksi koulua käyvää lasta. Poika Granhultissa ja tyttö Hagelstamska skolanissa. Rinne kiitti sosiaalisessa mediassa kaupunkia jo varhaisessa vaiheessa hyvästä informaatiosta ennen kuin muutos kotikouluksi tapahtui. Mutta miten sitten kävi, toimitus mietti ja lähetti hänelle kysymyksiä sähköpostin kautta.

– Sekä sivistystoimenjohtaja että koulut tiedottivat, ja ovat lähettäneet lisää tietoja nykyisen etäopetusjakson aikana, jotta myös vanhemmat pysyvät muutoksessa mukana. Tiedot kuuluvat asiaan minun mielestäni, etenkin koska tiedän, että tämä merkitsee suurta muutosta myös kouluille. Tämä on varmasti vaatinut opettajilta paljon ylimääräistä työtä, kun he ovat miettineet, miten tämän pitää toimia. Tiedottaminen antoi kuitenkin tunteen siitä, että kaikki on hallinnassa ja toimii.

Liikuntatunteja olen pitänyt kummallekin yhtä aikaa, ja ollut mukana myös itse. Yhtenä päivänä olimme ulkona ja hölkkäsimme tihkusateessa 45 minuuttia, Pia Rinne kertoo. Hän sanoo, että kotikoulu myös vaatii paljon vanhemmilta. Hän ja
lapset toivovat, ettei etäkoulua enää tarvitse käydä tulevaisuudessa, ”koska silloin istumme myös aivan liikaa tietokoneen ääressä”.

Kotikoulu on Pian mukaan toiminut hyvin yläasteen koululaiselle, koska hän pärjää itsenäisesti ja ehtii saada työt valmiiksi hyvissä ajoin koulutuntien aikana. Lisäksi hän on siirtänyt tiettyjä henkilökohtaisia asioita joskus iltapäiväksi, esimerkiksi liikuntatunnin maanantai-aamuna.

– Nuoremmalle selviytyminen itsenäisestä opiskelusta on ollut kovemman työn takana. Ja häntä häiritsee, että tiedot koulusta löytyvät opettajasta riippuen joskus Wilma-viesteistä, toisinaan Wilman tuntipäiväkirjasta, joskus Google Meet -kokouksena tai Classroomista. Silloin joudun keskeyttämään oman työni, ja yritän selvittää, mistä on kysymys, Pia kertoo.

Paljon muistettavaa

Rinteen mukaan tavalliseen koulupäivään verrattuna pitää nyt muistaa paljon enemmän asioita.

– Koska tämä on uutta myös opettajille, voi käydä niin, että opettajat antavat enemmän kirjallisia ja oma-aloitteisuutta edellyttäviä tehtäviä kuin tavallisessa koulussa. Tätä aihetta on myös käsitelty esimerkiksi opettajien Facebookryhmässä SOKF:ssa. Yksi opettajista kirjoitti viikko sitten, että ”nyt jäitä hattuun opet!”.

Samalla Pia sanoo, että tämä kaikki on tullut niin yllättäen, ettei kaikki voi toimia täydellisesti alusta alkaen, vaan vaaditaan totuttautumista ja myös sitä, että etsii oikeita keinoja ja kommunikaatiotapoja. Toinen viikko on jo sujunut paremmin.

Lasten mielestä tavallinen koulu on hauskempaa ja siellä oppii paremmin. Molemmat sanovat, että kirjallisia ja digitaalisia tehtäviä on liikaa ja käytännöllisiä asioita liian vähän. Kummankin mielestä nyt joutuu työskentelemään enemmän kuin tavallisina koulupäivinä.

Arvostettu englannin tunti

Tyttären yhtä englannin tuntia arvosti koko perhe. Tehtävänä oli elokuvan Forrest Gump katsominen, joten tunti siirtyi illaksi. Käytännölliset aineet ovat työläitä järjestää, koska alakoulua käyvä lapsi ei voi nikkaroida tai ommella yksin, joten pojan käsityötunnilla aiheena oli paidan silittäminen, kertoo Pia.

– Neuvot olivat hieman vaikeasti tulkittavia, joten minun piti pitää tauko omasta etätyöstäni ja yrittää itse saada selville, kuinka paita silitetään sääntöjen mukaisesti. Se ei ollut ihan helppoa, hän nauraa.

Sivistystoimenjohtaja: Toiminut aika hyvin

ETÄOPETUKSEEN siirtyminen tapahtui hyvin nopeasti, yhdessä yössä, ja tähän verrattuna vaikuttaa siltä, että se on toiminut aika hyvin, sanoo sivistystoimenjohtaja Heidi Backman.

– Kouluissamme sekä oppilailla että opettajilla on pitkä kokemus digitaalisista työtavoista, ja tämä on nyt ollut meidän eduksemme. Suomessa opettajat ovat ylipäätään päteviä, ja heillä on suuria pedagogisia vapauksia. Tämä näkyy myös etäopetuksessa, jonka opettaja muokkaa koulussa käytettävien teknisten ratkaisujen mukaan.

Kaupungin opintoympäristönkehittäjä kartoittaa, miten opetus järjestetään, ja millaisia haasteet ovat.

– Yhdessä yritämme ratkaista ongelmia ja kehittää opetuksen muotoja. Opettajat kantavat suurimman taakan ja heidän pitää saada kiitosta työpanoksesta ja luovuudesta. Nyt alussa olen saanut raportteja, joiden mukaan oppilaat ovat saaneet liian työläitä tehtäviä. Näitä voimme korjata jälkeenpäin. Olen eniten huolissani oppilaista, joilla on oppimisongelmia tai voivat huonosti.

Miten paljon kiinnostusta herätti hallituksen päätös päästää luokat 1–3 takaisin kouluun? Viime viikolla 14 oppilasta oli Mäntymäessä ja 7 Granhultissa. Määrä oli 11 enemmän kuin edeltäneellä viikolla. Eikä kiinnostus kouluruokailuun ole ollut suurta. Viime viikolla oli 20 ilmoittautunut, mutta vain 7 oppilasta saapui Kasavuoren ruokasaliin. Torstaina 26. maaliskuuta kaupunki alkoi tarjota ruokapaketteja, jotka voi noutaa keskuskeittiöstä tiettyyn aikaan joka päivä.

– Toivomme, että tämän mallin avulla tavoitamme useampia lapsia, Heidi Backman sanoo.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *