| KAUPUNKI - STADEN

Tuija Kokkonen sätter färg på Grankulla

Du har säkert sett pennorna i Odenwallsparken och bilden av det äldre paret på transformatorn utanför Villa Breda. Tujia Kokkonen, som jobbar som fastighets- skötare vid staden, har under flera års tid satt färg på Grankulla på många olika sätt. Det senaste projektet hon jobbat med är Granhult.

Vid Granhult har barnen målat stenar som en del av skolans Respektdag (se fakta nedan) och nu finns stenarna placerade runt ett träd på skolgården.

– Det finns sammanlagt närmare 400 stenar här, berättar Tuija Kokkonen.

Och det här är inte det enda som gjorts vid skolan. Tuija Kokkonen fick ett anslag på 40 000 för att fixa skolgården och mycket har hänt. Trappor har setts över, barnen har fått en Multiarena för spel, ställningar för sparkbrädor mm.

– När det finns litet pengar för projekten så kallar man på mig. Jag använder hellre fantasi än pengar, skrattar hon.

Tills sin hjälp har hon ofta sommarjobbare och studerande – från bl.a. Omnia och Live – som utför sin praktik, så också vid Granhult. Motsvarande projekt utfördes vid Kasavuoriskolan förra året. Med finns ofta också Pekka Toivainen, pensionär som gärna bygger. Han har bl.a gjort den nya bryggan vid Gallträsk.

Bakgrunden till hennes intresse att fixa saker och ting förklarar hon med att hon granskar omgivningen och så får hon ideer och sätter genast igång.

– Ingen har försökt stoppa mig särskilt mycket, skrattar hon.

Hon säger sig ha märkt att folk tycker om att det finns litet känsla med i omgivningen och att allt inte är så kliniskt.

Vilket projekt har du fått mest tack för?

– Kanske mitt första projekt, dvs. pennorna, eftersom de funnits där i tio år. Pennorna har nu förnyats, säger hon.

Tuija är bosatt i Esbo sedan ett par år, men har länge bott i Grankulla där också också gått i skola. Hon har jobbat i Grani i cirka tio år.

– Jag gillar Grankulla, det finns så fina människor här, alla är så trevliga, säger hon.

Fakta om Respektdagen i Granhultsskolan

Respektdagen ordnas två gånger per läsår. Under dagen arbetar eleverna i åldersblandade grupper och en elev från åk 6 är gruppansvarig. Varje grupp får ta del av 3–4 stationer. I stationerna jobbar man med Respekt, samarbete och samhörighet.

Under Respektdagarna har en station alltid varit att göra ett gemensamt konstverk, t.ex. stenarna som målades nu i höst.

Vid andra stationer har eleverna fått ta del av föreläsare. Eleverna har också skrivit regler för hur de vill att de behandlar varandra på nätet och i olika chat-forum.

Dagarna är väldigt omtyckta både bland barn och vuxna och de har bidragit till en ökad känsla av samhörighet. Eleverna har lärt känna varandra utöver årskurserna och de har fått verktyg till hur de ska bemöta varandra och hur de har rätt att bli bemötta.

Källa: Hanna Rönnblom, Granhultsskolan